zaterdag 30 augustus 2014

Nieuw gereedschap

Affelopen weken heb ik regelmatig op mijn naaikamer zitten naaien. Ik had daar een heerlijk groot, ooit bij een swap gekregen speldenkussen in gebruik. Het model vind ik leuk, de kleuren zijn niet helemaal de mijne en... het was te groot. Ik moest steeds kiezen tussen mijn machine verder naar achteren schuiven of een speldenkussen wat steeds van de tafel rolde. Dat werd ik zat.
Dus ik mat hoe groot het speldenkussen moest zijn, ontwierp een oppervlakte (elk soort spelden zijn eigen vakje vind ik fijn) en pakte mijn scraps. Een uurtje later had ik een heerlijk nieuw speldenkussen. Ik heb er granulaat vulling in gedaan zodat hij lekker zwaar is en blijft liggen waar ik dat wil.
Scrap project 4.
I have been sewing in my sewing room a lot lately. I used a pincushion I got with a pincushion swap a few years ago. It is a great big pincushion but the colours were not really mine ans as you can see on the second picture, it was either my sewing machine too far on the desk or the pincushion falling off all the time. So I decided itvwas time for a new one. I measured the sizes of the available space and grabbed my scraps. About an hour later my pincushion was ready. I used some heavy filling so it will stay put...

vrijdag 22 augustus 2014

Achteruit naaien?

Twee jaar geleden kocht ik een prachtige FQ bundel, "Flea Market Fancy". Ik wist ook al gelijk welk patroon ik wilde gebruiken. Swoon van Bonnie en Camille. Ik heb de achtergrondstof gesneden. Maar daar bleef het lang bij. Vorig jaar naaide ik het eerste blok.
Two years ago I bought a FQ bundle, Flea Market Fancy. I knew what to sew with it. Swoon from Bonnie and Camille. I cut all the background fabric but that was it. Last year at a sewing day with friends I made the first block.
Een paar weken geleden voelde ik de behoefte aan wat nieuws dus ik trok deze doos uit de kast en ging lekker aan de slag. Maar... de banen pasten niet zo soepel aan elkaar, dat gebeurt me eigenlijk nooit, zoveel verschil dat het echt niet past. Dochterlief, die bij me zat te kletsen en nooit naait, zegt: hé mam, het lijkt wel of je naden breder zijn dan anders. Dus ik meten. Ja hoor, dat werd achteruit naaien. Gelukkig gingen we net een paar dagen logeren bij een tante en tijdens het kletsen heb ik rustig alles los getornd.
A few weeks ago I felt like doing a new project so I pulled this project and started sewing. But... when I got to sewing the rows together it really didn't fit. That hardly happens and I was wondering why it didn't fit. My daughter, who never sews, saw me fiddling and commented: he mom, your seams seem wider than usual. I started measuring and she was right. Fortunately we went visiting some relatives and while chatting away I ripped all those seams.
Inmiddels zit het blok in elkaar. Ik weet ook wat de oorzaak was. Bij mijn nieuwe machine zit een kwart inch voetje met geleider. Deze geleider was wat verbogen, wat ik niet gezien had, waardoor mijn naden meer dan een mm te breed waren. En als je daarmee vanaf het begin af aan naait, dan telt dat aardig op... Ik heb de geleider bij gebogen en nu gaat het goed.
This week the block got ready. I know what happened. With my new machine was a quarter inch foot with seam guide but the guide was bent and caused my seams to be about 1/16th inch too wide. But starting with 1/16th from the beginning does add! I bent the guide back and now it sews perfect!