vrijdag 22 augustus 2014

Achteruit naaien?

Twee jaar geleden kocht ik een prachtige FQ bundel, "Flea Market Fancy". Ik wist ook al gelijk welk patroon ik wilde gebruiken. Swoon van Bonnie en Camille. Ik heb de achtergrondstof gesneden. Maar daar bleef het lang bij. Vorig jaar naaide ik het eerste blok.
Two years ago I bought a FQ bundle, Flea Market Fancy. I knew what to sew with it. Swoon from Bonnie and Camille. I cut all the background fabric but that was it. Last year at a sewing day with friends I made the first block.
Een paar weken geleden voelde ik de behoefte aan wat nieuws dus ik trok deze doos uit de kast en ging lekker aan de slag. Maar... de banen pasten niet zo soepel aan elkaar, dat gebeurt me eigenlijk nooit, zoveel verschil dat het echt niet past. Dochterlief, die bij me zat te kletsen en nooit naait, zegt: hé mam, het lijkt wel of je naden breder zijn dan anders. Dus ik meten. Ja hoor, dat werd achteruit naaien. Gelukkig gingen we net een paar dagen logeren bij een tante en tijdens het kletsen heb ik rustig alles los getornd.
A few weeks ago I felt like doing a new project so I pulled this project and started sewing. But... when I got to sewing the rows together it really didn't fit. That hardly happens and I was wondering why it didn't fit. My daughter, who never sews, saw me fiddling and commented: he mom, your seams seem wider than usual. I started measuring and she was right. Fortunately we went visiting some relatives and while chatting away I ripped all those seams.
Inmiddels zit het blok in elkaar. Ik weet ook wat de oorzaak was. Bij mijn nieuwe machine zit een kwart inch voetje met geleider. Deze geleider was wat verbogen, wat ik niet gezien had, waardoor mijn naden meer dan een mm te breed waren. En als je daarmee vanaf het begin af aan naait, dan telt dat aardig op... Ik heb de geleider bij gebogen en nu gaat het goed.
This week the block got ready. I know what happened. With my new machine was a quarter inch foot with seam guide but the guide was bent and caused my seams to be about 1/16th inch too wide. But starting with 1/16th from the beginning does add! I bent the guide back and now it sews perfect!

7 opmerkingen:

Babette zei

Een knap oog heeft die dochterlief van jou! Gelukkig moest de quilt niet op tijd af!
Het worden wel leuke blokken hoor!!
Groetjes Babette.

Sandra zei

Heerlijk weer aan iets nieuws werken! Het heeft een beetje een vintage-look, leuk!

Mistea zei

Pretty blocks. I hope your sewing goes smoothly now you've fixed the problem.

Phyllis zei

Enig! Dat patroon ligt bij mij ook nog klaar (al een tijdje... zoveel projecten).

Hoop voor ouders zei

Rare gewaarwording lijkt me dat. gelukkig is het goed gekomen :-)

Lori zei

Such pretty blocks! Glad you figured out what was going on with the seams.

Elni Langeveld zei

Hallo Jantine,

Zo te zien heb ik dezelfde machine als jij en mijn kwart inch voetje is ook verbogen. Ik vind het echt een on-ding en gebruik hem ook nooit meer. Wat ik nu doe, is gewoon het voetje A of F op de machine zetten en dan de naald naar rechts verplaatsen, op 5.5. Dan heb ik precies een kwart inch naad en gaat het nooit meer mis. Ook handig als je langs een getekende lijn wilt naaien. Dan heb je ook geen last van die geleider...
Succes ermee!