woensdag 11 juni 2014

LE The Diamond Borders

Toen ik begon met mijn Love Entwined wist ik al gelijk dat ik geen zin had om al die diamonds te appliceren. Ik volgde geïnteresseerd de groep om te zien hoe anderen dit "probleem" hanteerden. Maar geen van de oplossingen gaven mij het "ja-dat-is-het" gevoel. Totdat ergens deze winter ik me ineens bedacht dat het dezelfde vorm was als de chevrons die we naaiden in de laatste mysterie van Bonnie, de Celtic Solstice, alleen wat kleiner. Misschien kon ik daar wat mee?
When I was only thinking about starting the Love Entwined quilt I already knew I would not want to applique all those diamonds. I was following the group members to see what they came up with but non of those solutions gave me the ÿes-this-is-it" idea. Until somewhere this winter I realised that those diamonds were the same as the chevrons we had to sew in Bonnies last mystery, the Celtic Solstice, only smaller. Maybe that would be something?

Ik printte de bladzijde met een deel van de diamond border een keer extra uit en begon te tekenen... 
hoe groot zouden de vierkanten moeten zijn en hoe groot de rechthoek? Zouden het een beetje normale maten worden? Ja hoor, dat moest gaan lukken... Een rechthoek van 2" x 1.25" en vierkanten van 1.25". Ik gebruikte mijn accuquilt met de 2.5"en de 2" die en moest nog maar een paar keer zelf snijden +/' .
I printed the page with the diamond border and started drawing... how big would the rectangle and the squares need to be? Would it be an easy size? Ehmmm yes... no problem. The rectangle should be 2 x 1.25"and the squares 1.25" I used my accuquilt dies with 2 and 2.5"and only had to make a few cuts myself.


Deze rechthoeken en vierkanten staan nu naast de naaimachine als leader-ender project en langzaam maar zeker ontstaan de chevrons. De vierkanten zijn klein genoeg om zonder getekende lijn een mooie diagonale lijn te kunnen naaien, dat scheelt een hoop tijd! Eerst een diagonale lijn aan de ene kant van de rechthoek, de stof terug vouwen, wegknippen en dan een diagonale lijn aan de andere kant. Het is wel belangrijk goed te kijken naar welke kant je de naad vouwt, dus dat doe ik vaak als ik er weer een helemboel heb genaaid allemaal tegelijk, lekker voor de TV of tijdens een quilt bee.
Those rectangels and squares are with my sewing machine as leader-ender project and slowly but surely they become chevrons. Those squares are small enough not to have to draw a pencil line before sewing. First a square to one side of the rectangle, fold it back, cut away left overs and then a square on the other end of the rectangle. It is important to watch to what side you iron your seams, so I iron and cut them in batches, mostly before the TV or at a quilting bee.

2 opmerkingen:

Phyllis zei

Heel handig uitgedokterd! Dat doe ik je niet na, met mijn wiskunde-arme brein....

Ieke zei

Dat is nig eens een handige manier! Ik ben benieuwd naar je border