dinsdag 8 april 2014

De ronde bloemetjes van LE

Nadat het midden compas klaar was was het tijd voor de bloemetjes. Met behulp van de perfect circles en stijfsel bereidde ik de hartjes van de bloemetjes voor. Daarna bedacht ik dat het handiger was om deze op de bloemenstof te appliceren voordat ik deze in kleine rondjes knipte... De cirkels waren niet zo perfect als ik wilde, maar volgens mij komt dat omdat ik te ongeduldig was en de plastic cirkels er al weer uit peuterde voor de stof echt goed opgedroogd was. After the center compass it was time for those round flowers. I used starch and the perfect circles to make those flowers. I prepared all the flower centres and at the moment I wanted to cut the flower circles I realised it was easier to applique those centers first before cutting the flowers. My flower centres are not perfectly round but I think it is because I was not patient enough and took the circles out before they were completely dry.
Kijk, bij de bloemen zelf heb ik langer gewacht met het uithalen van de cirkels. Ze zien er prachtig uit, nietwaar? Ben benieuwd of ze na het appliceren nog net zo mooi rond zijn. Look, with those flowers I waited until the fabric was really dry before I took the circles off. Don't they look beautifully round? I wonder if they still will be so perfectly round after appliqueing ;-)....

Omdat ik zo min mogelijk op de stof wil tekenen heb ik op keukenzeil het patroon over getrokken om zo de onderdelen te kunnen plaatsen. Maar eerlijk gezegd vind ik dat toch wel een heel gedoe, elke keer dat zeil optillen, het is een aardige lap. Daarom heb ik wat verzonnen... ik maakte een kleine mal van paternoplaat van twee puntjes met het blaadje en het bloemetje daartussen. Het blaadje en de onderkant van het bloemetje knipte ik uit, heb met een plakbandje het malletje weer dicht geplakt en zo kan ik heel goed de blaadjes op de goede plek leggen, er een paar speldjes in prikken en appliceren maar. Het gaat heel makkelijk, ik heb er inmiddels al 6 klaar...
To avoid drawing on my fabric I traced the pattern on a plastic cloth but honestly I think it is quite a hassle to lift it to place all the parts... so my brain started working and I thought of something else... I made a little pattern of plastic, cut the leave and the flower out and taped it close again. It is perfect to place those leaves, with the point of a pin you can move it until it is in the right spot and then use some applique pins to pin it in place. Small and quick and it works perfectly. I did 6 leaves in no time!

4 opmerkingen:

Lori zei

Good thinking!!

Phyllis zei

Ziet er goed uit, mooi kompas!

Gerda zei

jeetje, wat een engelen geduld heb jij. Ziet er mooi uit!!

Quiltblog Janine zei

Slim, zo met paterno. Goed idee!