donderdag 23 januari 2014

Gevallen!






Gevallen? Ja, voor de Love Entwined!!!

Het gebeurde al voor de zomervakantie toen ik de eerste foto's zag verschijnen. Ik heb alles uitgeprint, maar er moesten eerst wat andere projecten persé af. Al die maanden heb ik meegekeken en meegelezen en mijn gedachten laten gaan over hoe en wat. Welke methodes ga ik gebruiken, wat vind ik handig etc.

Toen ik eenmaal een stof uitgezocht had uit mijn stash voor de achtergrond bleek ik niet genoeg te hebben. Ik heb een hele speurtocht gedaan om hem nog te vinden. Helaas... niet gelukt. Maar toen had ik geluk... Sandra kreeg een prachtige stof binnen waar ik meteen van ging watertanden. Beige met een rood printje, mijn lievelingskleuren. Aangezien het een hele rol was zat er in ieder geval nog genoeg stof op ;-). Ik heb besloten dat ik de buitenste rand zeker niet ga maken en wat wel, ik zie wel hoe ver ik kom. Ik heb stof voor het midden en twee van de drie randen gekocht.

In de kerstvakantie heb ik proefgedraaid met verschillende manieren van appliceren. Omdat ik niet hou van appliceren met iets achter mijn stofjes vielen de Floriani en het freezer paper af. Werken met Mylar (hittebestendig mallenmateriaal) is nog even wennen, vooral bij de binnenbochten (en dat wil ik dan dat mijn cursisten doen...) maar dat zal ik zeker hier en daar gebruiken. Verder ga ik denk ik mijzelf verder bekwamen in het needle turn appliceren want om alles om te rijgen gaat me wat te ver. Dat is een hele precieze methode maar ook erg arbeidsintensief.

Ook heb ik stofjes bij elkaar gezocht, wat een heerlijkheid dat ik in een recent verleden mijn kleine scraps al per kleur had gesorteerd, want echt, met scraps kun je een heel eind komen, kijk maar naar de blauwe en paarse stukjes. Afgelopen weken heb ik af en toe wat kunnen naaien.

Het kompas heb ik helemaal met de naaimachine gemaakt, (foundation piecing, dus op ondergrond, in dit geval gewoon printerpapier) tot en met de ingezette hoeken van de middelste vier punten. Het past echt precies, daar ben ik wel een beetje trots op. In het patroon zit in het midden van de kompas nog een aparte cirkel, in vieren gedeeld. Maar ik heb dit ondervangen door een prachtig stofje te gebruiken en zo te knippen dat er vier bloemetjes in het midden zijn gekomen.

De cirkel om het kompas heb ik wel met freezer paper gemaakt en de binnenkant geappliceerd om de cirkel in vorm te houden. Voordat ik de buitenkant ging appliceren heb ik het freezer paper weg gehaald. (Gelukkig had ik dit allemaal al voorbereid, want deze week werd ik getroffen door een griepje en was ik blij dat ik wat had klaarliggen om lekker lui op de bank te doen. Helaas heb ik het nog niet verder voorbereid, dus pak ik nu even wat anders.

I fell for the Love Entwined quilt from Esther Aliu. Started thinking about it last summer but only got to it last holidays.... If you want to read more, please use google translater since I have the flu and am just too tired to translate all today...

8 opmerkingen:

Doortje Dartel zei

Ik schrok toch eerst toen ik gevallen las, maar dit is gelukkig een goed bericht.
Ziet er gaaf uit zeg!

Phyllis zei

Ja, het is ervan gekomen, je had het er al over. Mooi en hartstikke knap, dat kompas op der naaimachine. Veel plezier ermee en beterschap!

conny's quilts zei

Wat leuk dat je nu echt begonnen bent aan de LE. Wat een mooie warme kleuren ga je gebruiken. Je hebt gelijk over de scraps, soms heb je maar heel kleine stukjes nodig en dan maken scraps het extra levendig.
Ik ben benieuwd hoe het jou zal vergaan, de LE heeft mij meer en meer in de greep gekregen en het is een superleuk project om te doen. Je gaat steeds beter appliqueren door deze quilt heb ik al gemerkt! Heel veel plezier ermee en beterschap voor je griep.

Ingrid van Tuyl zei

Leuk hoor, het wordt een prachtig geheel. Ook ik was gevallen.. ben nog niet helemaal bij want ik moet nog met vaas 1 beginnen.. maar dat is een werkje voor in wat warmer weer. Nu is de tijd om door te quilten... succes !!

qm zei

`vind em prachtig, maar hier ga ik me echt niet aan wagen, al kan ik enorm genieten van wat anderen er van maken...:) dus ik geniet...:)

Hubertine zei

Wat mooi! Gezellige kleurtjes allemaal! Ik heb het patroon ook bewaard voor........ooit!

Annemieke zei

Mooie kleuren in je kompas. Leuk dat je ook begonnen bent en ook heel leuk dat je 'langs' kwam:)
Het is flink veel werk maar ik geniet er echt van. Succes met het vervolg.
Groetjes
Annemieke

Lori zei

Oh shoot, get better soon Jantine!!

Your block is AMAZING! Wow!