maandag 1 juli 2013

Londens Ondergrondse

Afgelopen zomer kreeg dochterlief nieuw behang in haar kamer. Op dit behang stonden allemaal foto's van Londen. In die tijd ging ik naar Birmingham voor een quilttentoonstelling en daar kocht ik allemaal leuke Londen stoffen. In het najaar naaide ik alle nine-patches als leader-enders en ergens in januari zat de top in elkaar. Na het sandwichen, wat heel wat voeten in de aarde had omdat de plakhobbs niet wilde meewerken,   kwam de volgende vraag, hoe gaan we deze quilt quilten.
Last summer we redid my daughters room with London themed wallpaper. In the same period I went to Birmingham for its Festival of Quilts and found lots of London themed fabrics. Last autumn I sewed all those nine-patches as leader-enders and somewhere in January I finished the top. I had a lot of problems with the pre-glued hobbs (never again!) but finally it was sandwiched properly. How to quilt?
Ineens wist ik het, ik ging de lijnen van de ondergrondse nabootsen. De eerste strepen gingen prima en ik was er erg blij mee totdat ik op de achterkant keek. Helaas, de plakhobbs liet los alles was verschoven en niet zo'n beetje ook. Ik kon gaan tornen.... Daarna heb ik met gewone lijmspray de quilt opnieuw gesandwicht.
Met het transport ging dit redelijk snel en meestal netjes. Maar zo'n grote quilt, dat valt nog niet mee, dat is best zwaar. Hij hangt overal, moet goed opgerold worden (en door de plakhobbs was hij extra stijf)en de lijnen vroegen om heel wat draaiwerk. Regelmatig een klein poosje quilten was de oplossing.
One day I knew, I would sew those Underground routes in the quilt. The first lines went really well and I was very happy... until I looked at the back. The glue didn't do what it was supposed to do and the fabric went everywhere where it shouldn't be. I really had to rip all those lines. Afterwards I used the glue spray and after that it was okay.
I used the walking foot and the quilting went pretty well. It was stiff due to the pre-glued hobbs and the glue 


spray, it was big and I had to turn it all the way to get the lines proper. Which meant I could only do a little bit at a time. So lots of short time spans quilting was the answer...
Zoals je kunt zien is dochterlief er reuze blij mee en constateerde dat ze nog genoeg groeiruimte heeft ;-)!
As you can see daughter dear loves her quilt and stated she has ample space to grow bigger ;-)!

13 opmerkingen:

Marja zei

Wat een leuke originele quilt is dat geworden zeg!!

Groet,
Marja

Ineke Hulzebos zei

Wat een leuke quilt, natuurlijk is ze er blij mee!

mieke zei

Je hebt eer van je werk.
Het ziet er mooi uit.
grtjs Mieke

AnneClaudine zei

Dat is nog eens een gave quilt! Hoog tijd om die eens in het echt te komen bewonderen.

groet en tot gauw!
Anne Claudine

Sandra zei

Gaaf zeg, ook zo'n leuk quiltpatroon die Underground! En op de groei...ook handig ;0)

Mistea zei

Lucky girl!
That is one gorgeous quilt. Well done on the underground quilting.

Hubertine zei

Wat is ie onwijs leuk geworden!!
Super!!

Judith zei

wow dat ziet er super uit!wat een werk..

Doortje Dartel zei

Super gaaf zeg! Die meid is toch maar mooi verwend met zo’n mooie quilt.

Phyllis zei

Gave quilt hoor! Ben heel benieuwd, hoop hem snel in levende lijve te zien.

Lori zei

It is fantastic and even more so that she loves it!!

Marijke zei

Wat een pracht van een quilt en met liefde gemaakt en dat omarmt haar!
groetjes van Marijke

Gert zei

Ik loop wat achter met het lezen van blogs en zie nu dus pas deze posting. Wat een geweldig leuke quilt is dit zeg! En het spreekt mij natuurlijk helemaal aan, na onze week in Londen in het voorjaar. Leuk zeg! Ik kocht bij Liberty ook nog 2 typische Londen stofjes, die liggen nog te broeden wat ik ermee zal gaan doen.