zaterdag 18 mei 2013

Chocola

Een aantal jaren geleden begon ik deze quilt als leader-ender project. Het voorbeeld van Bonnie was blauw met beige, ik vond het wel een uitdaging om hem helemaal in bruinen te maken. Maanden heb ik 4-patches en half-square-triangles genaaid tussen de andere projecten door. Af en toe mocht ik van mijzelf een avondje doorpakken en alleen aan dit project werken. Afgelopen winter was hij dan eindelijk af, dacht ik... de fleece die ik voor de achterkant had gekocht bleek te klein, dus moest er weer een rand van de quilt af... Gelukkig hadden we net die week quilt bee en daar, al kletsende, was het klusje zo geklaard.
middenveer/middle feather
A few years ago I started this quilt as leader-ender project. When I saw Bonnie's quilt in blues and browns, I kept thinking I wanted to do one with only browns. For month I sewed 4-patches and HST's as leader-enders with other projects and every now and then I allowed myself an evening on only this project and make some blocks.This winter finally it was done, at least, that was what I thought. But the fleece I bought for the back was smaller then the top so I ended up at our quilt bee with a seam ripper to remove a complete row.
Daarna mocht ik toch echt gaan sandwichen. Met de latten en de lijmspray was dat zo gebeurd. En toen kon het feest beginnen. Mijn nieuwe naaimachine doet het prima met free motion quilten en het quilten van deze quilt was echt een feestje. Ik heb menig heerlijk half uurtje achter mijn machientje doorgebracht. Om mijn rug en armen te sparen zet ik echt iedere keer een wekkertje zodat ik niet te lang achter elkaar quilt.
Finally I could get on with it. Sandwiching with boards and glue spray was quickly done and of to the new sewing machine I went. This machine does a marvelous job machine quilting and gave me many happy half hours (I really have to split the time to safe arms and back).
Ik begon met een mooi puntig veren patroon in de bruine randen, o, wat werd dat mooi. Eerlijk gezegd was ik wel een beetje trots op mijzelf, want het werd veel mooier dan ik had verwacht! Met behulp van het boek van Angela Walters en veel googlen kreeg ik zelfs de hoeken goed voor elkaar zonder te moeten stoppen!
Maar toen. Toen moest ik de lichte randen nog doen. Ik wilde niet nog meer veren quilten maar zocht iets wat de veren zou complementeren. Dat is niet helemaal gelukt, ik denk dat als ik deze wat langwerpige meander fijner/kleiner had gemaakt het nog mooier zou zijn geworden. Maar dat geeft niet, quilten is ontwikkelen en leren. Tornen, zeker met een fleece achterkant, hoort daar NIET bij!

I started a beautiful pointed feather on the brown rows and was quite please with myself, it turned out pretty good! With help of Angela Walters book and some online inspiration I even got the corners pretty neat!
But then, the light rows. I decided not to do more feathers but find something to enlighten the feathers and decided on a longish meander. I think I should have done this meander on a smaller scale, but never mind, quilting is a learning process and I am not going to use a seam ripper on this big an area or fleece backing. NO WAY!

Al quiltende ontstond het idee om deze quilt aan mijn ouders te geven. Ik heb al voor behoorlijk wat familieleden quilts gemaakt, maar nog nooit voor hen en zij verdienen het zeker! Misschien komt dat omdat mijn moeder zelf ook quilt? Nou ja, maakt ook niet uit, de kleuren passen prachtig in hun interieur, dus wordt het hun quilt.
While quilting this quilt the idea sprang to give this quilt to my parents. I made quite a few quilts for quite a few family members, but never one to my own parents. And they deserve it! Maybe one of the reasons is my mother is a quilter herself and I figured she had enough? Well, they didn't have this one and this one fits there interior perfectly! 

Toen ik een stof voor de bies zocht kwam ik een koeienstof tegen met de juiste kleuren. Koeien, daarmee heeft mijn vader zijn leven lang (indirect, hij werkte in de fokkerij) gewerkt, dus dat paste mooi.
When I was looking for a binding fabric I found a beautiful cow fabric. You need to know my father was born on a farm and worked with breeding cows his whole life so this was really his fabric. I even bought it to use on a quilt for him!

Toen mijn ouders vorige week hier waren heb ik hen de quilt overhandigd. Ze waren er allebei reuze blij mee. Ik heb gehoord dat hij al veel gebruikt is en ook al verschillende complimenten heeft gekregen, wat wil je nog meer? Hoewel ik het altijd moeilijk vind een quilt weg te geven wanneer ik niet vanaf het begin heb bedacht dat het een cadeautje was, mis ik hem nu helemaal niet meer, omdat ik weet dat hij zo gewaardeerd wordt!
Last week when my parents were her I gave them the quilt. They were honored and very happy to receive one of my quilts. And I have been told it has been to good use already and receives compliments as well. I am one happy camper and even though I always find it hard to give away quilts which I didn't start intending it to be a present, I don't miss this one any more.


16 opmerkingen:

marcella zei

mooi, al die bruinen. het doet een beetje antiekerig aan, maar hij is toch 'fris' door het gebruik van wit in plaats van ecru. Fijn dat je ouders het zo waarderen! ;)

Madammeke Ongeduld zei

super mooi,

Muisje zei

Hij is prachtig, en het is natuurlijk altijd mooi als je een persoonlijk kado kunt geven.

Jedidja zei

Wat een mooie. Warme tinten. Daar zullen ze blij mee zijn.

Doortje Dartel zei

Wat een bijzondere quilt en met liefde gemaakt.

Phyllis zei

Ik had de quilt (toen nog niet helemaal af) in 'levende lijve' al gezien en hij is erg mooi geworden. Wat werk je toch netjes en precies. Kan me voorstellen dat je ouders er heel blij mee zijn en dat ze hem nu gebruiken, het blijft fris buiten en binnen.

Nardy zei

Hij is prachtig geworden! Wat leuk om het je ouders cadeau te doen. Fijn weekend nog, groeten Nardy

marion zei

wat een prachtquilt en wat en lief cadeau......

Mistea zei

This gorgeous quilt reminds me of a box of chocolate. Lucky parents.

conny's quilts zei

Wat een mooi project was het , deze quilt en inderdaad, al doende leer je steeds meer. Wat fijn dat je je ouders er blij mee hebt gemaakt.

inge zei

een prachtige quilt Jantine! heel mooi in die kleuren! leuk dat je die voor je ouders maakte!

mieke zei

Hij ziet er heel mooi uit.
grtjs Mieke

Lori zei

It is really beautiful and I bet your parent Loved it! What a treasure!!

katie metzroth zei

That is lovely!!!!

Sandra zei

Life is like a box of chocolates...

deze quilt is schitterend! Wat fijn zo'n leader/ender project :0)

Op naar de volgende, of had je al een nieuwe L/E uitgezocht?? xx

Heidi Kuijer zei

WOW Jantine! Love your chocolate quilt. What a wonderful thing to give to your parents.

Hugs from Holland ~
Heidi

P.S. - I have three emails for you and not sure which is current. Wanted to send you an email in Dutch to tell you about Jos.