maandag 3 december 2012

Woonkamer Diamonds

Zo'n anderhalf jaar geleden kwam ineens de vraag: Kun je niet eens een quilt voor de woonkamer maken? Ik was stomverbaasd, want hier en daar in huis hangen wel quilts, maar in de woonkamer, dat was tot nu toe verboden terrein ;-). Met liefde stemde ik er in toe en ik liet er geen gras over groeien. Uit een boek van Kaffe Fassett dat ik net voor mijn verjaardag had gekregen, kozen we samen een patroon. Ik kocht hier en daar een stofje met deze quilt in mijn hoofd, dook in mijn stoffenvoorraad, bedacht welke kleurstellingen ik zou gebruiken, legde stapels stoffen klaar en nodigde DH uit om kritisch te komen kijken. En dat deed hij, hij bekeek de stoffen uitgebreid en bepaalde welke ik wel en niet mocht gebruiken.
Daarna ging ik aan de slag. Ik sneed stroken van elke stof in verschillende breedtes, variërend van 1 tot 2 inch. Wat een werk, daar was ik uiteindelijk weken mee bezig. Stofjes uitvouwen, stroken snijden, stofjes weer opvouwen, volgende stofjes.
Ik naaide per kleurstelling vier rechthoeken van deze strookjes en streek elke naad open. Wat een werk, dat doe ik normaal nooit.
Nadat ik alle rechthoeken had genaaid, sneed ik deze rechthoeken allemaal in een bepaalde maat. Daarna moesten deze rechthoeken op de diagonaal doorgesneden worden, twee linksom en twee rechtsom. Dat verliep niet vlekkeloos, af en toe zette ik gedachteloos het mes in een rechthoek om er achter te komen dat het de verkeerde kant op was. Gelukkig kon ik nog compenseren door een andere kleur dan juist de andere kant diagonaal te snijden. Uiteindelijk heb ik volgens mij één of twee rechthoeken bij moeten naaien om goed uit te komen.
In de herfstvakantie toen DH thuis was heb ik me een dag in mijn naaikamer op zolder terug getrokken en een van de dingen die ik deed was deze quilt machinaal quilten. Het quiltpatroon bedacht DH en ik ben er heel blij mee. Het accentueert zo mooi de strakke lijnen van de quilt. De hele familie is tevreden en sinds dit weekend prijkt deze quilt aan de muur in de woonkamer!
When my DH asked for a quilt for the living room I was stunned. He loves my quilting and is very supportive but until then a quilt on the wall in the living room was NO GO area. With love I agreed and I didn't let this initiative grow cold ;-). Together we chose a pattern from a Kaffe Fassett book I got for my birthday and I started rummaging through my stash, buying a few fabrics here and there. When I had 8 piles in the colours I chose, I let DH come to the sewing room and veto all fabrics he didn't like.
With the fabrics we chose, I started cutting, strips between 1 and 2 inch. I took me weeks, since I had to unfold, cut and fold many, many fabrics, but it was fun!
I sewed for rectangles for each colour and ironed all seams open. That is a job I don't normally do!
After sewing all those rectangles I cut them all the same size and then started cutting them on the diagonal. I did make a few mistakes with the right or left diagonal, had to redo I think 2 rectangles, but I got there in the end.
This autumn holiday when my DH was home I withdrew myself to my sewing room and machine quilted this quilt. DH chose the quilting design and I think he chose well. Those few lines emphasize the diamonds in the quilt.

This weekend we finally found time to hang the quilt and all the family members like it!

17 opmerkingen:

quiltvitrine zei

Het is een mooie warme quilt geworden.

Anneke zei

erg mooi geworden!! ik vind dat je echt een superproductie hebt. eigenlijk zo snel zo'n arbeidsintensieve quilt alweer klaar.
veel plezier (met z'n allen) van deze quilt.

marion zei

wat een mooie quilt, een waar je naar blijft kijken

Phyllis zei

Wat een gave quilt, geen idee dat je hiermee bezig was, mooie kleuren en wat een mooie licht/donker verdeling. Ben heel benieuwd hoe hij in 'levende lijve' is.

Ima zei

Ik geloof het, dat ze het mooi vinden. Dat warme rood en het okergeel. Prachtig!

Mistea zei

Gorgeous quilt for decorating. Happy that the Mr saw the light and participated in the project.
Enjoy seeing that regularly.

Ieke zei

Wow, hij is echt supermooi geworden! Mooie warme kleuren & tof dat hij in de woonkamer 'mag' hangen.

Aline zei

Eindelijk kan ik hier weer eens reageren! Ik probeer altijd, maar het lukt me bijna nooit. Dat ligt aan onze pc denk ik. Ik heb je een poosje terug een Award gegeven. Dus...gefeliciteerd. Als je het zwarrt op wit wil lezen kijk je even op mijn blog!

AnneClaudine zei

Hij is erg leuk geworden Jantine!

Ingrid zei

Mooie quilt geworden.

Sandra zei

Heel mooi...ik zou hem "living diamonds" noemen :0)

Lori zei

What an exciting and beautiful quilt! How fun to know it was a collaborative effort!!

Doortje Dartel zei

Zo, die is mooi geworden. Het wordt tijd dat ik hem in 't echie ga bewonderen :)

Hubertine zei

Wat is ie mooi!!! En ook uitgebreid beschreven!!

Good Old Household zei

Haha! Jij en geen quilt in de woonkamer? Moeten ze toch de kast eens wat vaker openen ;o)

Maar dit is natuurlijk wel een beauty, Jantine. Zal zeker mooi hangen aan de muur!

Just-Do zei

Heel mooi; vooral met die mooie warme kleuren een feest om naar te kijken!

Terray zei

Ontzettend mooi!!! Deze gaat vast heeeeeel vaak gebruikt worden.

Groetjes
Tertia