donderdag 27 december 2012

Schoon?

Gewetensvraag: Maak jij je naaimachine wel eens schoon? Weet je dat het advies is het spoelhuis goed schoon te maken na elk kledingstuk dat je naait of spoeltje dat je leegmaakt? Ik doe het regelmatig, misschien niet precies zo vaak als hierboven wordt geadviseerd, maar wel regelmatig.
Vandaag was het weer zover. Elke keer als ik naaide ontstonden er knopen in de draden op de meest ongemakkelijke momenten. En dat betekent tijd voor een grondige schoonmaakbeurt.
Bij deze machine kan eigenlijk alleen het spoeltje er gemakkelijk uit. Maar kortgeleden ontdekte ik dat met het losmaken van één schroefje niet alleen het spoeltje er uit kan, maar ook de spoelhouder. Dan peuter ik mijn borsteltje in alle hoekjes en gaten achter de spoelhouder en o jongens, daar komen dan vaak hele proppen stof vandaan. Deze keer pakte ik ook mijn lange pincet er bij met kromme punt, speciaal voor het naaien gekocht nadat ik met mijn lock-machine had ontdekt hoe handig dat kan zijn. Met het borsteltje haal ik de proppen te voorschijn of in ieder geval dichterbij en met mijn pincet kan ik ze dan zo tevoorschijn trekken.
Ook tussen de tandjes van het transport zaten hele dotten stof!
Het was nog niet zo lang geleden dat ik het had gedaan, maar o moet je kijken wat ik allemaal ving! Ik kan je vertellen dat hij nu weer lekker naait en nog veel stiller is ook!


Tell me, how often do you clean your sewing machine? Do you know they advise to do this after each garment you make or after every empty spool? I do it quite regularly, maybe not as often as recommended. 
Today I had to. While I was sewing today my thread kept knotting at the most inconvenient times. Which means time for a thorough cleaning. I use a little brush to pull all the dust bunnies out of the machine and then some long tweezers to catch them (which is much easier than with your fingers, which I discovered using the tweezers belonging to my locker).
Look how much I caught today. I can tell you, my machine sews a lot smoother and much quieter too!

10 opmerkingen:

Rina zei

Een heerlijk werkje vind ik dit.
Ik doe het alleen te weinig. Vorige week heb ik nog een spoeltje vervangen en toen moest ik er wel aan denken, maar niet gedaan. Misschien dus wel weer tijd voor een schoonmaak beurtje.

quiltlodge gerda zei

Hoi Jantine, ja dat is een heel goede raad van je. Ik doe het ook zeer regelmatig. Al doe ik het dan na niet zo grondig als jij beschrijft! Maar ik ga zeker ook op zoek naar dat schroefjes. Groetjes

Danielle zei

Goed plan! Ik doe het bijna nooit.

Doortje Dartel zei

Ja, ik doe het ook regelmatig. Haal bijna het hele spoelhuis eruit en wat een troep er dan uit komt! Maar wat naait dat dan weer lekker.

Anneke zei

Goede tip!
vorig jaar heb ik m laten schoonmaken en daarna deed ie het gelukkig weer goed. maar omdat ik zo weinig naai, komt het schoonmaken niet in m'n hoofd op...

mieke zei

Ja, ik doe het ook regelmatig, precies zo.
Er komt echt veel uit.

marion zei

goede tip maar ik heb zo vaak ruzie met mijn machine, ligt aan mij hoor dat ik ehm nu nooit meer pak

wandelen met jesus zei

nice job done...great blog...blessings

wandelen met jesus zei

nice job done...great blog...blessings

Quiltblog Janine zei

Ik gebruik de naaimachine meestal alleen om de bies er aan te zetten, en voor kledingreparatie natuurlijk. Nu was hij kapot en heb ik hem weggebracht voor repareren. Ze maken hem meteen schoon en dat kost me 60 euro. Dat besparen jullie met een uurtje zelfwerkzaamheid. Dat ga ik dus voortaan ook zelf doen. Geef het geld liever uit aan stofjes :-)