donderdag 20 december 2012

Nieuwe rok

Al voor de zomervakantie werd ik gevraagd of ik mee wilde naar een workshop rimpelrokken naaien bij Daniëlle. Ik had nog nooit van een rimpelrok gehoord, maar het leek me wel gezellig. Nou, dat was het ook. Enne... de rok zat in één ochtend al bijna in elkaar. Tot mijn teleurstelling werd de tricot die ik had besteld toen niet geleverd, die was op. Gelukkig had ik ook witte tricot besteld en kon ik die gebruiken. Deze rok vind ik een beetje saai, heb hem toch regelmatig gedragen deze zomer, maar de gedraaide rimpelrok die zij aan had, die was leuk!!!
Daniëlle tekende voor mij het patroon en stuurde het op, wat een service hè? Maar toen... toen nog de tijd vinden om de rok te naaien. Nou, dat hoefde niet heel veel tijd te zijn, in een paar uur zou die in elkaar hebben gezeten, ware het niet dat:
1. ik de binnenrok onderste boven aan de buitenrok had genaaid (ik vond het al zo gek dat ik zoveel breedteverschil in de twee rokken had, gelukkig is tricot rekbaar...). Niks tornen, dat lukt niet met tricot, dus gewoon de schaar er in ;-), naad afgeknipt, binnenrok omgedraaid en nog een keer naaien.
2. ik twee zijnaden van dezelfde tailleband aan elkaar naaide en een nieuw stuk moest knippen.
3. de tailleband veel te wijd was (yes!), maar ik daar pas achter kwam toen de tailleband al aan de rok gelockt was en ik dus wederom het hele stiksel heb afgeknipt en toen een smallere tailleband er op heb gezet.
Ik ben er erg tevreden mee en met een leuk rood t-shirt met een apart voorpand ben ik klaar voor kerst!

I learned sewing this kind of skirts this summer, but I didn't get to it until last week. Everything I possibly could do wrong went wrong. I did sew the inside skirt upside down at first. After cutting the seam away (didn't see myself using a seam ripper on tricot fabric) and getting it right the waist band turned out to be too wide, so that was cutting again (I used my locker this time) and sew a new waistband. But now I am ready for Christmas!

7 opmerkingen:

Doortje Dartel zei

Hele leuke rok geworden, ondanks alle tegenslagen.

Ima zei

Vrolijk hoor!

Aline zei

Wat is-t-leuk geworden zeg! Ik heb eens een ouwe lange rok vermaakt tot een rimpelrok. heerlijk simpel en weer lekker in.

Phyllis zei

Gezellig rokje!

Good Old Household zei

Even via een andere weg, volgens mij lukt het nit via mijn foon. Ik vind het dus een heerlijk rokje. Dat smaakt vast naar meer?
Hou is het trouwens met je vest in wording? Lukt het een beetje?

Danielle zei

Hé wat een leuk fleurig stofje, past goed bij je volgens mij. Hij staat leuk. Fijne dagen gewenst met je gezin!

Hubertine zei

Goed gedaan hoor!!Het ziet er heel fleurig uit.
Lang geleden (periode maatje < 36) maakte ik mijn eigen rokjes met zak en blinde rits! En inderdaad met tricot werken is nog best lastig. Toppie!