zaterdag 15 december 2012

Leader-ender naaien

This is an explanation in Dutch about leader-ender (or chain) sewing. I do point them to Bonnies website since it was her idea ;-)

Ik noemde al eerder in mijn berichten het leader-ender naaien en verwees daarbij naar de website van Bonnie. Van haar heb ik het idee en eerlijk, ik zou niet meer zonder kunnen. Het is zelfs zo erg dat ook als ik kleding naai, ik bijna niet meer een stuk onder de machine durf weg te trekken omdat er dan draad "verloren" gaat. Voor de mensen die niet hebben doorgeklikt of Engels wat minder machtig zijn zal ik het hier nog eens een keer vertellen en voordoen.

Bij veel machines is het zo dat als je begint met naaien precies bij de rand van je lapjes, de machine de neiging heeft je lapjes "op te eten" waardoor de lapjes in elkaar gaan kreukelen en er een grote knoop ontstaat. Veel mensen krijgen daarvoor de tip een snipper stof te nemen, deze eerst te naaien en dan pas daarna met het echte werk te beginnen. Deze snipper wordt dan elke keer aan begin en eind gebruikt om overheen te naaien, om zo het echte naaistuk mooi te laten blijven. 

Bonnie bedacht dat in plaats van een snipper stof je ook gewoon twee onderdelen van een patchwork blok kunt nemen, bijvoorbeeld vierkantjes. Zo ontstaat al werkende een tweede werkstuk. Ander bijkomend voordeel is dat je niet steeds aan begin en eind 5 tot 10 cm draad afknipt, maar ook deze draad nuttig gebruikt. Hoe het werkt? Kijk maar mee.
Dit zijn blokken voor een quilt die zorgvuldig per rij op volgorde zijn gelegd en toen gestapeld. Om te voorkomen dat de volgorde in de war raakt wil ik ze steeds in volgorde naaien en kan ik ze niet achter elkaar door naaien. Daar komt mijn leader-ender project in het vizier ;-)
 De eerste twee blokken zijn aan elkaar genaaid. Ik stop (twee steekjes) na het eind van het blok.
 In plaats van te doen wat je hier ziet, de blokken wegtrekken en de draden doorknippen...
 neem ik twee vierkanten, leg deze op elkaar
 leg de vierkantjes voor mijn voetje, til het voetje op, leg de vierkantjes er onder,
en naai deze twee vierkantjes.
 Nu zie je een heel kort openingetje tussen de grote blokken en de vierkantjes, dit zijn een paar steekjes die om elkaar zijn gedraaid.
 Dit draadje knip ik door. Dan kan ik mijn grote blokken pakken, het volgende blok er tegenaan leggen,
 en weer verder naaien.
 Nu kan ik de kleine vierkantjes afknippen.

Na het naaien van dit blok neem ik weer kleine vierkantjes (in dit geval maak ik rijen van 7 vierkantjes, het project zal ik jullie binnenkort laten zien, aan die stroken is nu nog niet zoveel te beleven...)

Begrijpen jullie het systeem nu? 
Trouwens, als ik gewoon heel veel blokjes hetzelfde moet naaien, dan doe ik hetzelfde. Dat noemen ze dan ketting naaien, maar het principe is hetzelfde. Naaien, voetje optillen, volgende lapjes er onder en weer door naaien....

2 opmerkingen:

Anneke zei

de vorige keer dat je het noemde, heb ik het inderdaad opgezocht en gelezen. het lijkt me heel handig als je de naaimachine veel gebruikt.
zelf gebruik ik m zelden, maar houd het foefje in m'n achterhoofd.

Annelein zei

Mijn moeder was coupeuse en naaide ook op deze manier.

Maar ik snap niet zo goed waarom je het vierkantje er tussen doet? Waarschijnlijk mis ik iets.

Je kunt de grote vierkanten toch ook meteen op deze manier aan elkaar vastnaaien.... Dat doe ik vaak en werk prima...