zondag 23 december 2012

Easy Street stap 4 & 5!


Het lukte me net niet meer om stap 4 af te hebben voordat stap 5 uitkwam. Alle ganzen waren genaaid, ze moesten alleen nog aan elkaar... Dat heb ik vrijdag eerst gedaan en daarna, als beloning, mocht ik met stap 5 beginnen. En die was binnen 24 uur af ;-)!
Stap 5 gebruikt grote vierkanten en kleine vierkanten. Toen ik stap 5 ging snijden kreeg ik ineens een "brainwave". Die kleine vierkanten worden diagonaal doorgestikt om driehoeken te maken.
Toen ik de ganzen van stap 2 & 4 sneed begon en eindigde ik bij elke strook door een driehoek met de Easy Angle te snijden, zodat deze driehoeken groot genoeg waren om nog een keer te gebruiken. Deze driehoeken worden een vierkant van 2x2 als ze genaaid zijn, dus moeten groot genoeg zijn om nu te worden gebruikt ipv vierkanten van 2x2. Ik ging eens kijken en ja hoor, ik had er wel 42, en ik had er 96 nodig, dus dat was al bijna de helft.
Couldn't get step 4 finished before step 5 came along. I made all the geese, just had to join them. So when Friday step 5 came along, I forced myself to finish step 4 and as a reward I allowed myself to get on with step 5. And this was an easy one, finished within 24 hours!
When I was off cutting step 5 I had a major brainwave. While cutting those geese in step 2 & 4 with my companion angle, I used the Easy Angle to cut the first and last triangle, so I was sure I would be able to use the left over triangles. When those triangels are big enough to make a 2x2" square when finished, they should be big enough for this step too! 
When I counted them it were 42 and I needed to sew 96, so that was almost half! 
 
Ik legde ze op elkaar met de punt juist wel of niet uitstekend, ik had mijn Easy Angle kunnen gebruiken, maar die lag op zolder, knipte zo het puntje precies pas,
 I put some upside down to trim the second dog ear. Could have used my ruler, but that was in the attic and these I had on hand,

legde ze precies goed op het grote vierkant, net alsof het wel een vierkantje was,
I put them carefully on the big square, like it was a small square,



















en nu kon ik voetje breed, dat was precies van hoek naar hoek, de driehoeken op de grote vierkanten naaien.
En het leukste? Ik had het niet alleen leuk bedacht, maar het paste ook nog precies!

and sewed with my 1/4" foot from corner to corner! You know what I loved, it wasn't only a brainwave, it was a GOOD one, since they fitted perfectly!

7 opmerkingen:

Phyllis zei

Slim! En dat schiet lekker op, ben benieuwd naar de ontknoping. Mooie stofjes gebruik je!

Doortje Dartel zei

Wat heerlijk dat dat lekker voorspoedig gaat.

mieke zei

Een leuke combi, dat rood met bruin.
Succes.

Ima zei

Mooie kleuren, qua stofjes.

Sandra B zei

What a brilliant idea for the little corner triangles! Love your colours and am looking forward to tomorrow's clue.

Beth zei

That worked out so nicely! Really like your color combination!

Kevin the Quilter zei

Loving your color scheme.....can't wait to see the final quilt!