donderdag 4 oktober 2012

Waar ik de tijd vandaan haal?

Vaak wordt mij gevraagd waar ik in vredesnaam de tijd vandaan haal om zoveel te patchen en quilten naast een druk gezin. Tja, daar ben ik eens over na gaan denken, want juist in periodes dat je niet zoveel tijd hebt, maar wel de behoefte om te handwerken (anders word ik echt depressief) word je daar wel weer bij bepaald. Ik heb diverse dingen bedacht en ik ga ze de komende tijd met jullie delen in het kader van "sewing time management".
Aangezien ik al jaren ervaring heb opgebouwd, doe ik veel dingen op de automatische piloot. Dat betekent onder andere dat ik als ik bijvoorbeeld ergens 10 minuten over heb gerust achter de naaimachine ga zitten om even iets te doen. Tja, die ervaring, die kan ik je niet geven, die moet je zelf opbouwen vrees ik, maar als je het eenmaal hebt.... Dat betekent inderdaad dat je het in het begin niet zomaar even er tussendoor doet maar dat je er voor moet gaan zitten.

Een van de dingen die heel belangrijk is is het organiseren van je naaispullen. Zorg dat je spulletjes een vaste plek hebben, zodat je ze snel kunt vinden. Vroeger gebruikte ik kartonnen dozen, maar ivm zilvervisjes ben ik over gegaan op plastic dozen. Ik heb ze in alle soorten en maten. Dozen met stofjes, zelfde kleuren bij elkaar of per thema, dozen met projecten, ook gelabeld en ook dozen met restjes, alvast gesneden in stroken en vierkanten. En ik kan je verzekeren, het werkt! Als je iets gemakkelijk kunt vinden ga je er ook sneller weer mee aan het werk.

I often get asked where I find sewing time with the family we have. Well, it made me thinking, especially in busy times when you don't have so much time but feel the need to do something (I tend to get depressed when I can't sew at all). I thought about lots of things and will share some with you the next few month. I will label them "sewing time management".
Since I am sewing and quilting for years and years, I do have a lot of experience which I can use. It helps for being able to sit and sew for 10 minutes. Well, I can't give you this experience, you will have to build it yourself, I am afraid. But once you have it... Indeed, when you just start, you will have to sit and take your time getting used to the tasks.

On of the important things is organising your sewing. Make sure your stuff has its own spots, so you can find them quickly. I previously used carton boxes, but because of the  I got on to plastic containers. I found one brand with several sizes. I use them to store fabrics, sorted with either colours or theme, projects and prepared scraps. I can assure you, it works! Having things at easy reach makes you getting back to it quicker!

12 opmerkingen:

marcella zei

Ik hoor dat ook vaak maar dan verpakt in opmerkingen als 'jij zit zeker de hele dag te borduren'. Nou nee, ikke niet maar net als jij benut ik wel de kleine momentjes. Leuk idee om 'sewing time management' tips te geven.

Rina zei

Dat heb je zeker mooi georganiseerd. Ik ben benieuwd naar je andere tips.

Lori zei

I agree making a little time for sewing makes me happy and sane!!

Marianne zei

tjee wat mooi opgeruimd !
Kleine momenten benutten en minder tv kijken dan hou je heel veel tijd over!

wilma heger zei

Kijk dit wil ik ook zo graag.Maar helaas hebben we een superklein huis met een flink gezin,zo er is geen ruimte om m'n naaimachine te stallen.Anders deed ik het echt.Maar oppakken,wegruimen,neemt dan te veel tijd.
Maar doe wel even 10 minuten muziek of zo,piano,orgel of wat ook en dat werkt ook voor stress.
Ben benieuwd naar tips!
Thanks a lot.
Wilma

Anneke zei

die tips van jou, die zijn wel heel wijs... ik denk dat ik het redelijk georganiseerd heb, maar loop toch nog vaak te zoeken naar 'dingetjes'.

Sandra zei

Wat gaaf om jouw tips te delen met al die quiltsters die ook zo graag willen patchen...in al die korte beetjes tijd. We hebben vaak geen uur achter elkaar, maar wel vaak 10 minuutjes! :0)

Mistea zei

I agree keeping things handy and organised means you can make the most of even small snippets of time.

Oh and creating keeps me happy.

marion zei

goede tips, ik kijk uit naar de volgende.

marijke's crea zei

Ja die dozen heel handig er staan er hier ook wel meer dan 10, alleen mis ik een overzichtelijke plaats om op te ruimen....
Leuk dat je dit deelt op je blog!
alvast fijn weekend,
groetjes Marijke

conny's quilts zei

Leuk dat je laat zien hoe jij je hobby organiseert. Met een gezin moet je sowieso goed organiseren om alles op rolletjes te laten lopen en ook nog een beetje tijd voor jezelf over te houden. Dat geldt zeker als je ook nog een kind hebt die zoveel extra zorg vergt, daarbij is het driedubbel zo moeilijk om ze los te laten. Je zoon zal altijd afhankelijk zijn van structuur en voorspelbaarheid, en toch daarbinnen zijn eigen zelfstandigheid moeten ontwikkelen. Petje af voor jou om dat te doen zoals je het doet. Je gaat er altijd helemaal voor als ik zo tussen de regels door lees op je blogjes. Wat een heerlijke uitlaatklep heb je dan met je hobby. Goed van je dat je ook de heel kleine momenten kunt pakken om je batterij op te laden.

Doortje Dartel zei

Ik heb net vandaag weer dozen gekocht en m'n lappen opnieuw gesorteerd. Morgen nog even naar het afvalperron :) Het geeft ook zo'n lekker gevoel.