maandag 8 oktober 2012

Te strak?

Het is niet te geloven, maar na 13 jaar heeft het breivirus me te pakken.
Natuurlijk zou Jantine Jantine niet zijn als ze niet gelijk voor een groot project ging. Diverse malen zag ik bij Tracey dit vest langskomen, reversible wrap, gemaakt van drie rechthoeken en op vele manieren te dragen, zo leuk! Afgelopen week ging het mis ;-). Ik printte het patroon en vond prachtige wol! Het is een soort donkerpaars, tegen zwart/grijs aan.
Maar nu het probleem: Het patroon vraagt om naald 5,5, terwijl het eigenlijk garen is voor naald 4,5. Ik heb al naald 6 genomen omdat ik van mijzelf weet dat ik vrij strak brei. In de lengte klopt de beschrijving vrij aardig en ik kan altijd een paar naalden extra breien. Maar in de breedte haal ik met de geadviseerde steken (16) lang geen 10 cm. Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Het zijn alleen maar rechthoeken, dus ik kan gewoon meer steken opzetten om tot dezelfde breedte te komen. Of moet ik nóg dikkere naalden nemen, 6,5, en als dat dan nog niet genoeg is? Ga ik dan naar 7? Of zet ik toch extra steken op?
Wat zouden jullie doen?
After 13 years of absence the knitting bug got me and it is all Traceys fault ;-)! She kept showing her progress on this beautiful reversible wrap and then it happened, the bug bit me.
I printed the pattern and found some beautiful merino in a dark purple, almost greyish/black. The recommended yarn asked for needles 4,5, the pattern said 5.5. Since I know I knit quite tight, I decided I better take needles nr. 6 and started to cast on the asked 16 stitches. I knitted my 10x10, did quite well in the length, but not in the width. It really isn't wide enough. What shall I do? Add more stitches, since the pattern only exists of rectangles? Or take bigger needles, like 6,5. And what if 6,5 isn't big enough either? Do I get to 7 or cast some extra stitches?
What would you do?

16 opmerkingen:

Atelier Ullizee zei

Hoi,

Je proeflapje ziet er wel mooi gebreid uit, ik zou gewoon meer steken op zetten. Even uitrekenen hoeveel steken er in 10 cm breiwerk gaan en dan omzetten naar de hoeveelheid steken die je nodig hebt.
Als de mouwen ook maar gewoon rechthoeken zijn, heb ja al geen problemen met de minderingen. Ben benieuwd naar het resultaat. Als je te dikke naalden neemt, wordt het misschien veel te los...
Veel succes,
Groetjes, Natascha

Aline zei

Ik denk dat ik dikkere naalden zou nemen, maar ja, dat is ook een beetje mijn smaak, voor zover ik brei!

quilting Jeannet zei

Hahaha, Jantine.....daarom heb ik nou zo,n hekel aan breien....je breit het eerst te groot, dan te klein, en dan als je geluk hebt passend.....Ik brei ook weer hoor, daar niet van, maar ik ben al aan de vierde poging bezig van een zéér simpele shawl dus ik kan je zeker niet helpen....

quiltvitrine zei

Ik zou zeker geen dikkere pen meer nemen, dat heb je al gedaan. Je moet gewoon wat meer steken op de pen zetten. Heb je geen [url=http://www.xmfashion.nl/assets/s2dmain.html?http://www.xmfashion.nl/100000a02a0863304/1000009c3a08c3735/1000009c6a0d8ef29.html]stekenteller[/url]. Dit hulpmiddel help je hierbij. Misschien is dit wel de tip die je zoekt. Succes met je wrap.

Anneke zei

dikkere naalden betekent geen tijdverlies... meer steken is meer breiwerk, maar misschien wel beter omdat het garen ook niet voor dikkere naalden is.
Ik vind je heel dapper hoor! Ik geloof niet dat ik ooit nog aan truien en vesten begin. Maar zeg nooit nooit, ik heb het veel gedaan in t verleden!

Mistea zei

Sorry to be such a bad influence.
The fabric needs to be quite stretchy so you should try to get something close to the tension with larger needles.
Enjoy clicking.

Mistea zei

Sorry to be such a bad influence.
The fabric needs to be quite stretchy so you should try to get something close to the tension with larger needles.
Enjoy clicking.

Monique zei

Minder strak breien? :op

Maarre.. nu wel een accountje op Ravelry openen hé? Zoek op GoodOldHousehold en je hebt je eerste vriendje te pakken ;o)

Monique zei

P.S. je bent ook niet te zuinig. Waarom niet gewoon een sjaal? Is ook lekker warm hoor! ;o)

joke leijenaar zei

Op de wikkel van de wol staat toch hoeveel steken en nld gebreid moeten worden om 10x10 cms te krijgen . Brei eerst het proef lapje met de opgegeven steken van de wikkel met nld5,5 dan weet jij hoeveel steken je op moet zetten om de breedte voor de trui die jij wilt breien.
Succes met je breiwerk.

Doortje Dartel zei

Dat is een heel leuk vestje. Altijd leuk om een nieuw project te beginnen:) Ben benieuwd hoe snel je het af hebt.

Kris zei

I hope you got some good advice, because I don't know much about knitting at all! I know that hand knitted things are beautiful and that's about it. That yarn is a lovely colour!

Cybele's patch zei

Ik zou zeker geen dikkere naalden nemen. In de lengte klopt het dan ook niet meer en moet je gaan rekenen. Het beste kun je een proeflapje breien (staat meestal op de wikkel) en aan de hand daarvan uitrekenen hoeveel steken je moet opzetten. Zelf brei ik nooit precies volgens patroon. Ben deze week aan een vest begonnen op een rondbreinaald. Leek me na 10 cm gebreid te hebben erg groot. En dat was het ook, dus uitgehaald en opnieuw begonnen. Ik had dan ook geen proeflapje gebreid ^+^
Succes, het gaat je wel lukken hoor!

mieke zei

Ik zou eerst een proeflapje maken, zoals op de wikkel beschreven staat.
Als dat soepel aanvoelt kun je uit gaan rekenen. Lekkere klus ! Succes.

Jedidja zei

gewoon een proeflapje breien. je breit wel regelmatig! Ik ben ook weer begonnen maar dan met naalden nummer 10 ;-) Succes.

my simple reflections zei

wat leuk! ik kwam uw blog tegen via andere bloggers..ik kijk op om meer te bezoeken..groetjes