zondag 17 juni 2012

Help!



Wie o wie kan mij advies geven? Deze quilt, Home Coming Lane van Gail Pan, ga ik maken in iets gewijzigde vorm, ik ga alle huisjes naast elkaar zetten. Ik wil graag machinaal appliceren met onzichtbaar garen, maar dat is natuurlijk nylon garen. Wat doe je dan in het spoeltje? Ik heb nu ook nylon garen gebruikt, dat ging best goed... maar... nu kan ik natuurlijk mijn blokken niet meer strijken. Wat zou jij doen?

Who can give me some advise? I am going to make this quilt, Home Coming Lane from Gail Pan, but slightly changed. I will put all houses in one row! I want to machine appliqué with invisible thread, which of course is a nylon thread. What do you use on the bobbin? I did use the same nylon thread and it sewed fine. But, I just realised it is going to be hard to iron these blocks... What would you do?

16 opmerkingen:

marianne zei

Hoi Jantine,

je kunt dun garen in de spoel doen ik gebruik bootomline van Superior threads, maar andere merken hebben ook wel dunner garen. En je moet even spelen en oefen met de juiste spanning. Succes

Marianne

quiltvitrine zei

Met een handdoek kun je quilt toch gewoon strijken. Dus je quilt op de strijkplank, handdoek erop en strijken maar.

Margeeth zei

De blokken die je al hebt gedaan met het nylon in de spoel kun je strijken met een doek tussen het strijkijzer en het blok. Het strijkijzer natuurlijk niet te heet zetten, eerst even testen op een proefstukje hoe heet kan.

Ageeth Dorsman zei

Ik heb een quilt van McKenna Ryan met
onzichtbaar garen gequilt en gebruikte
in de spoel gewoon dun katoenen garen
in de kleur van de backing (aurifil50). Tegenwoordig gebruik ik
ook als bovendraad dit garen, in de
donkerste kleur, die in de quilt voor-
komt, omdat ik de glans van het on-
zichtbare garen zelf niet zo mooi
vind. En als je eraan kunt komen, is
het YLI-garen select-2ply het aller-
fijnst om mee machinaal te quilten
(ze verkopen dit bij Aztec-Rose in
Zwijndrecht o.a.) Ik hoop, dat je
een beetje wat hebt aan deze info.
Groetjes van Ageeth

Lori zei

I have used the clear thread quite a lo. I like to use a 50/2 lightweight thread int he bobbin. You may have to make some adjustments to tension but not much. I like DMC and it comes in many colors to match the backing.

Ansje zei

Ha Jantine, Ik heb geleerd vooral GEEN nylon garen op de spoel te doen. Kan goed gaan maar ook helemaal fout en is machine kaduuk.......
Zelf zal ik nooit nylon garen gebruiken in een quilt maar dat is mijn idee hoor.Groetjes Ansje

anneke zei

dat is een veel te technische vraag voor mij... hij wordt mooi!

Ageeth Dorsman zei

Hoi Jantine (even voor 2e keer, want
mijn 1e reactie ging volgens mij niet
goed...): ik heb ooit een quilt ge-appliceerd met onz.garen, met in de spoel
dun aurifil-50 in de kleur van de
backing, maar vond de glans van het
onzichtbare garen niet zo mooi. Nu
gebruik ik, als ik machinaal appliceer,
zowel voor boven- als onderdraad altijd katoen, de Aurifil-50 of, en
die vind ik het fijnst, de YLI-select
40/2ply (oa te koop bij Aztec-Rose).
Hoop, dat je hier wat aan hebt.
Groetjes van Ageeth

Petra zei

Ha jantine
Ik gebruik gewoon- gewoon garen gutermann of aurifill.
Donkergrijs bij donfkere stoffen en lichtgrijs bij lichte stoffen.
Alles wat je kan draaien aan je machine op 1 zetten. Gaat bij mij prima
Doei Petra

Cisca zei

Ik weet niets van nylon draad, maarje hebt gelukkig al genoeg tips. Maar ik vind het wel een prachtige quilt!
Groetjes, Cisca

Kris zei

I use bobbin fill in the bobbin or Superior Threads The Bottom Line in the bobbin. All your other commenters may have said that, but I can't read them! Have fun with this quilt, I love Gail's designs!

Aline zei

Ik kan je echtn niet helpen!
Wel een leuke nieuwe profielfoto!

Cybele's patch zei

Je hebt inmiddels al genoeg advies zie ik. Zelf heb ik twee keer een quilt gequilt met transparant garen. Op de spoel gewoon dun katoenen naaigaren. Ging prima. Niets aan de spoelspanning veranderen, draadspanning bovenop even proberen op een proeflapje. Niet heet strijken, een doek ertussen en vooral snel strijken. Strijkijzer niet op de stof drukken.

quiltlodge gerda zei

Nou, zoveel adviezen daar hoef ik niets meer aan toe te voegen. Heel veel succes met het kiezen van de wijze die het best bij jou past en natuurlijk veel plezier bij het uitvoeren. het kan haast niet anders of het wordt weer een prachtige quilt.

Shirley zei

Na een paar raw-edge appliquè quilts met en zonder transparant garen gedaan te hebben, kies ik nu voor 'gewoon' garen, in de kleur passend -of juist lekker afstekend- van de applicatie, vind ik veel mooier dan het glimmende wat je krijgt, ook als je de smokey nylon pakt zie je die glimmen. Ik pak graag de borduurmachine-garens, de rayons met mooie glans in de kleur, of de in kleurtint verlopende garens, maakt het gelijk ook veel speelser, natuurlijker. Strijken van een applicatie die al met nylon vast zit? Heel voorzichtig en niet te heet. Maar ik strijk nooit als het eenmaal vast zit. Succes!

Shirley zei

oh, je vroeg ook, wat je in het spoeltje moet doen? Als je dezelfde nylon garen wilt gebruiken, kan dit best, maar alleen als hij langzaam is opgewonden, zonder dat er hard aan getrokken wordt, want nylon rekt makkelijk uit, en eenmaal uitgerekt op de spoel gewonden, gaat hij bij lostrekken flink knopen en kan je de spoel weggooien, zodra je hem uit je spoelhuis hebt geknipt. Op de Bernina zit een snelheidsregelaar voor op te winden, zet hem op langzaam, en dan zorg je dat het draad ook niet langs spanningsplaatjes oid leidt. Gebruik je geen nylon, neem dan de kleur die iets donkerder is dan de applicatie, lichter valt meer op dan donkerder.