zondag 12 februari 2012

Diagonal pieced backing

Toen ik een achterkant voor mijn Dresden Medaillon moest gaan maken ging ik mijn top maar eens opmeten; 115x115 cm. Hoe slim kun je zijn. De meeste quilt stof is 110 cm breed, dus dat past net niet. Ik vond het jammer om dan twee keer de lengte te moeten nemen en besloot in eerste instantie dan maar een strook resten aan elkaar te naaien om de stof breder te maken.
Totdat ik mijn naaikamer ging opruimen en twee A4tjes vond over een diagonaal gepatchte achterkant. Wanneer je een stof over de diagonaal doorknipt en de delen ten opzichte van elkaar verschuift, kun je een vierkanter stuk maken; daarbij steken dan de hoekpunten uit. Het is even lastig knippen, maar zeker de moeite waard. Voor een achterkant van 130x130 cm had ik maar 160 cm stof nodig. Voor de beschrijving ga naar deze website, scroll naar beneden naar diagonal pieced backing en print de instructies uit. Het is in het Engels(!), maar de plaatjes zijn redelijk duidelijk. Mocht je er echt niet uitkomen, laat het me dan weten, misschien lukt het mij om het te vertalen voor je...  
When I had to make a backing for my Dresden Medaillon, I went to measure my quilt top. It was about 46 inches square, when most quilting fabric are 44 inch wide at the most. How inconvinient ;-). I didn't want to buy twice its lenght, so I took wat was left on the bolt (a small 2 yards) and decided to piece a small strip to add to the fabric. 
That was... before I organized my sewing room and found those 2 papers about piecing a backing diagonal. It is about cutting your fabric diagonal, moving those 2 parts so it gets wider and more square. It gives those triangles in the corners like in the picture. For the instructions go to this page, scroll down to diagonal pieced backing and print the instructions. Have fun!

8 opmerkingen:

AnneClaudine zei

Handige tip, dank je wel!

bevkimmel zei

Thanks. That is so clever and helpful. It seems so obvious now! Why didn't I think of that?

Quiltblog Janine zei

Oh, dat is een slimme tip! Die ga ik bewaren, dank je wel!

marion zei

zeer handige tip, dank je wel........

Lori zei

I've seen that but never done it. So happy it could work for you!!

Gert zei

He, super zeg. Wiskunde is niet mijn sterkste kant, maar dit ziet er wel handig uit. Ik ga het onthouden.

Teresa zei

What a brilliant, handy tip.. Thanks Jantine for the link xx

Yvonne aka sommeke zei

Goeie tip, bedankt!