Over mij

Mijn foto
Geboren in 1972, gelukkig getrouwd, Christen, en moeder van Esther(1997), Lucas(1999) en David(2003). We wonen in Ypenburg, Den Haag, zijn actief in de Havenkerk (Schilderswijk), ik werk één dag in de week als juf op een basisschool en daarnaast geef ik quiltles.

donderdag 24 november 2011

Knuffelquilt

Weet je dat je ook heel moe kunt worden van al die projecten die er liggen en bijna af zijn, maar nog niet helemaal? Tussen alle bedrijven van een gezin door (en het extra slapen) probeer ik daarom hier en daar iets af te maken dat al bijna af is. Zoals deze quilt voor mijn nichtje. Zij werd in augustus geboren en het quiltwerk was al een paar weken af, alleen de bies moest nog. Wat zag ik daar tegenop. En wat was het snel klaar. Snel? Ja, want ik heb de bies ook met de naaimachine tegen genaaid en dat scheelt enorm veel tijd.
Wil je weten hoe ik dat doe? Ik snij de bies een halve inch (of 0,5 of 0,75cm) extra breed. Dan naai ik de eerste helft aan de quilt en vouw de bies naar achteren. Als ik dat secuur doe is hij aan de achterkant breder. Ik naai aan de voorkant met een siersteekje net naast de bies en zo zet ik de voor en achterkant tegelijk vast. Doordat ik een zigzagsteekje gebruik zit zelfs als de bies iets scheef gaat aan de achterkant hij over het algemeen toch overal goed vast.
Did you know you having too much projects almost finished but not quite, is very tiring? So I tried last week when I did have a little time, to finish some stuff that is almost done. Like this cuddle quilt for my little niece. She was born in August, the quilt was almost done for weeks, it only needed the binding. This binding was like a huge mountain to me, but turned out to be just flat ground. I finished it in no time. How? I sewed the binding with my machine on both sides. 
I will tell you how. I cut the fabric a quarter inch wider then normally. I sew the first half of the binding on the front of the quilt. When I fold the binding back, I can fold it a little bit over the stitching line. Then I keep the quilt right side up and sew a fantasy stitch just beside the binding, like in the ditch and a little beside. Because I do not use a straight stitch but one that goes sideways most of the time the binding is still attached even when it slips a little.
Aan de achterkant van de quilt zit een lekkere fleece. Ik had bedacht om één kant op schuine lijnen te quilten. Toen dat klaar was en ik de quilt wilde gaan bijsnijden voor de bies, bleek de hele quilt scheef te zijn. Waarschijnlijk door het schuin naaien met rekbare stof er achter. Maar als mijn quilt tegendraads is kan ik dat ook. Dus heb ik ook de andere kant schuin nog wat naden genaaid, de helft. Met het idee dat als dat niet genoeg was ik de andere helft van de lijnen ook nog zou kunnen doen. Maar dat bleek niet nodig, hij is weer keurig vierkant. En eerlijk gezegd vind ik dit rechthoek raster wel heel erg leuk, nog leuker dan alleen maar schuine lijnen.


I lined the quilt with a soft polar fleece. I thought to quilt line one way diagonal. When I was done I was going to cut the quilt for binding, then I discovered the whole quilt was tilted. Probably because of the backing fabric used. But I decided that when my quilt could be wayward, I could too. So I quilted half of the diagonals the other way upt, to see if it would help. If not, I could always do the other half. But that wasn't necessary, the quilt was properly square again, and now I am quilt happy with the rectangle raster.

18 opmerkingen:

Marianna zei

Leuke vrolijk quilt Jantine! Ja soms moet je gewoon even alles op zij zetten en die kleinere klusjes afmaken, vooral omdat het ook zoveel voldoening geeft! Dat weegt weer op tegen de frustraties die je er soms van kunt hebben! Je nichtje boft maar met zo'n vrolijke kleurrijke quilt!

soyee zei

Wat een vrolijke quilt is het geworden. Wel flauw dat de achterkant een eigen leven leidde.
Goed opgelost en heel slim om de bies er zo aan te zetten; twee vliegen in één klap.

Anja.M zei

Wat een heerlijke kleurrijke quilt is dit geworden Jantine.
En wat een goed idee met die bies.
Quilt groetjes Anja.

Hubertine zei

Dat heb je weer ingenieus bedacht.
Een heerlijk vrolijk zacht knuffelkleedje!!

Ansje zei

Ha Jantine,Goed gedaan met je bies! Maar nog meer dat je hem nu uiteindelijk beetgepakt en afgemaakt hebt! Groetjes Ansje

Judith zei

wow wat een supermooie quilt!!!!!

inge zei

een mooie quilt, leuk opgelost met dat rechthoekig quilten

Daniëlle zei

Goed opgelost joh! Hele gezellige quilt én lekker zacht! Mooie avond, liefs, Daniëlle

marion zei

wat een lieve leuke vrolijke quilt.

Lori zei

That is very nice and I'm sure your niece will love it!!

Monique zei

Jaja.. nou eerst maar eens de manier zoals het me van de week uitgelegd is. Volgende keer misschien...

Mooi quilt trouwens!

Sarah zei

Such a clever idea to use a fancy zig zag to machine bind - will have to give that a go! Am sure your neice will absolutely love her quilt xxx

Kathy Felsted Usher zei

I love all the bold colors!

Mary zei

I love the colors. Your niece is very lucky.

Little Island Quilting zei

Heel mooi!

sommeke zei

Mooie Affo weer Jantine!
Stom soms dat je zo'n werkje zo lang voor je uit kan schuiven, hé.
Ben daar ook goed in :-(

Handmade by Mai zei

Goed opgelost. En je hebt weer een hele fleurige quilt gemaakt. Hadden we maar een paar uurtjes exra per dag *zucht*

Ulla's Quilt World zei

Hi! Greetings from Finland! Your quilts are so fantastic! It's so nice to find other quilters all around the world! :)