dinsdag 22 november 2011

Is dat het???

Uitzicht over de Bodensee 40 km verderop vanaf een top van 2000 meter View at the Bodensee, 40 km away from a 2000 meter top
Ieder jaar in de loop van november kun je me letterlijk opvegen, ik kan de hele dag wel slapen, denk voortdurend aan koekjes en andere zoetigheid en ben niet vooruit te branden. Een winterdip of winterdepressie noemen ze dat. Geen aanwijsbare redenen en gaat in het voorjaar vanzelf weer over, klopt helemaal. Vandaag ben ik eens wat gaan googlen op daglichtlampen en de verschijnselen komen me zo bekend voor... Alleen... de aanschaf van zo'n lamp is een behoorlijk bedrag. Dat vind ik helemaal niet erg, maar wie garandeert mij dat het ook werkt? Nog tips/ideeën?  
Inmiddels heb ik contact gehad met de thuiszorgwinkel. Zij verhuren deze lampen ook (kon ik eerst niet vinden), dus dat ga ik proberen!

I think I am suffering a mild form of a winter depression. Every year in November I feel like sleeping the whole day, think of sweet foods and can't get to anything. Today I did some web searching and I am thinking about buying a daylight lamp. It is just... it costs so much and who promises me it does help?  I foudn a possibility to rent one, and since that is cheaper than flying to Australia, like Sara suggested, I think I will do that!

17 opmerkingen:

quiltlodge gerda zei

Weet je wat ook helpt? Binnen een uur nadat je bent opgestaan, een wandeling van een half uur maken. Het moet dan wel buiten al licht zijn. Iedere ochtend!Ik heb dat ooit ergens gelezen en het heeft mij echt geholpen. Ik sla geen ochtend meer over. Sterkte!

Heidi zei

Sorry to hear you are suffering from winter depression. I hope it does not last too long. I have never had anything like that so I cannot offer advice other than throw yourself into your quilting or stitching to keep your mind occupied? Maybe that would help? What about starting a new little stitching project...something free online...to give you a new something to think about?

Know that I am thinking of you!

Groetjes ~
Heidi

Sandra zei

Weet er niet veel van, maar een zonnebank schijnt ook te helpen en dan heb je nog een lekker kleurtje ook!

Anoniem zei

Eerst een daglichtlamp huren van de uitleen Groen Kruis. Ik weet eigenlijk niet of het nog zo heet. Vroeger ook voor krukken, kraambedden etc. Het kan nog steeds weet ik van een buurvrouw.
Zij leende er één.

Marie-Thérèse zei

Die wandeling 's morgens kan ik ook aanbevelen. Mijn dochter heeft vorig jaar in New York een speciale lamp van Philips aangeschaft en ze vond dat ze er baat bij had. Tussen die hoge flats daar in Manhattan komt erg weinig zonlicht door, vandaar.

Cybele's patch zei

Als je lid bent van een zorgvereniging, de opvolger van de kruisvereniging, kun je daar misschien zo'n lamp huren. Gewoon even bellen voor informatie. Een lidmaatschap kost maar een paar euro. Ben zelf lid geworden na het ongeluk van DH en heb er 8 euro voor betaald.

soyee zei

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoop dat je gauw tot een fijne oplossing komt.

qm zei

Ik weet van iemand dat ze naar het UMCG ging voor deze therapie, en na een positieve ervaring zelf een heeft aangeschaft.
Maar eentje huren lijkt me een goeie oplossing, zo weet je dat het iets voor je is of niet.
sterkte en beterschap

marion zei

van een vriendin weet ik dat zij veel baat heeft van een daglichtlamp

YKO zei

Mijn vriendin heeft ook een lamp en die is er ook erg tevreden over.
Ze had er vanmorgen nog over toen we van school naar huis fietsten (5km) in de dichte mist.

Groetjes Ineke

Dekenstikster zei

Al ruim 10 jaar gebruik een een daglichtlamp als therapie in de winter en mij helpt het enorm!
Misschien kun je via je huisarts een verwijzing naar een ziekenhuis krijgen om het uit te proberen.
Succes!

Sarah zei

Sounds like you need to come to Australia...

Judith zei

fijn ik hoop dat t werkt, maar dat zal vast wel!

Roos zei

O, ik wist niet dat ze te huur waren. Ik top met dezelfde problemen als jij in de winter. Erg vervelend voor het gezin ook. Dank je wel voor dit blogje.

Miranda zei

Hier kan ik gewoon een losse daglichtlamp compleet met ioniseerder kopen(die haalt de stofallergie en geuren weg), die je in je eigen lamp thuis kan plaatsen...ik meende dat de mijne net geen 30 euro kostte, 1,5 jaar geleden. Helaas heeft hij het net weer begeven...

sommeke zei

Gelukkig dat je het ding kan huren. Zo kan je het rustig uitproberen.
Laat je nog wat weten?

Roos zei

Hoe gaat het nu met je winterdip.
Ik heb net voor het eerst in het licht gezeten. ben benieuwd hoe die van jou bevalt.

Dit is een 'litebook'. Iemand uit de straat kwam er spontaan mee aandragen omdat ze van mijn dochter hoorde dat ik een winterdip had. Lief!