zaterdag 24 september 2011

Amish doll quilt

De top van dit Amish poppenquiltje maakte ik al zo'n 10 jaar geleden. Toen ik het vorig jaar uit de kast pakte merkte ik dat ik toch in die jaren wel wat bijgeleerd had. Alle driehoeken zijn namelijk schuin van draad aan de zijkanten van de quilt, dat viel nog niet mee om die goed te sandwichen. Ik heb de quilt gesandwiched met een wollen vulling en een donkergroene effen katoen aan de achterkant. Al meerdere keren heb ik bij Bonnie Hunters Quiltville blog gelezen hoe zij waaiers uit de vrije hand quiltte en dat wilde ik ook eens proberen. Ik kon op haar web log het niet meer zo snel vinden dus ik stuurde haar een mailtje hoe zij ook alweer begon. Diezelfde week nog plaatste zij een blog daarover. Ik werd op mijn wenken bediend, dacht ik. Weken later kreeg ik een mailtje terug dat mijn mail in haar spam box was gekomen en of ik al antwoord op mijn vraag had gehad... Zo vreemd...
I pieced the top of this Amish doll quilt about 10 years ago. When I took it out last autumn I found I had learned a lot since piecing this one. All the outsides of the triangles are on the bias, that made it pretty hard to keep straight while sandwiching and quilting. I used a plain green cotton as backing and some beautiful wool in between. I read on Bonnie Hunters Quiltville blog several times about how she quilted fans freehand. I couldn't find it on her blog where she wrote about it, so I wrote her an e-mail. In the same week she posted again about quilting freehand fans, so I was very happy, thinking she answered my e-mail. Weeks later I got a reply by mail asking if I still wanted an answer on my question since my e-mail was found in her spam box. How weird it that?
Ik gebruikte mijn duimkootje als leidraad voor hoe groot het eerste rondje moest worden en daarna ging ik echt helemaal uit de vrije hand verder. In het begin moest ik mijzelf echt dwingen om het niet steeds uit te halen als het niet helemaal gelijk of evenwijdig was. Geloof me, dat was ontzettend moeilijk. Ik ben er zeker de hele winter mee bezig geweest (niet zoveel quilt tijd, te veel afleidingen) en ergens in mei naaide ik de bies er om heen.
I used part of my thumb to measure the size of the first bow and then I went on free hand. I really had to force myself not ripping every line that was not completely straight or even or parallel to the previous line and believe me, that was H.A.R.D! I have been quilting the whole winter (not so much time, too many distractions) and somewhere in May I sewed the binding on. 
Dat mijn duimkootje niet altijd even groot was kun je goed zien aan de onderste foto ;-). De ene begint kleiner dan de andere. De kleinste was de eerste, de grootste de laatste toen ik eenmaal rond was. De wollen vulling quiltte geweldig en is zeker voor herhaling vatbaar! Op naar het volgende hand quilt project!
On the picture below you can see my thumb wasn't always the same size... One fan starts bigger than the other. The smallest bow was the one I started with. I loved the woolen batting and will use it again for certain! On to the next hand quilting project....



11 opmerkingen:

Cisca zei

Je werd wel op je wenken bediend, al is het vreemd. Ik heb het gelijk opgezocht, ik vind dit zo'n leuke manier van quilten. Hoewel het er makkelijker uitziet dan het is, dat weet ik wel zeker. Maar als ik bij jou kijk, is het wel heel goed gelukt. Dat moet ik ook eens uitproberen. Mooi quiltje trouwens!
Groetjes, Cisca

anneke zei

het is wel een liefje, met mooie kleuren. Ik ga even bij Bonnie kijken, ik heb wat inspiratie nodig om het quilten weer op te pakken.

Lori zei

It is gorgeous and the free form fans look great!!

Kalyan zei

Simply beautiful...lovely!

Handmade by Mai zei

Het is leuk om te zien hoe jezelf verbeterd. Ik ga ook maar eens kijken op de site, ik kan er altijd iets van leren.

Yvonne aka sommeke zei

Ni te kritisch zijn voor jezelf Jantine!
't Is een lief quiltje toch!

Aline zei

Mooi gedaan zeg!!

marion zei

ik vind het knap voor je eerste quilt met de waaiers, niet te kritisch voor jezelf hoor

Joyce zei

Mooi quiltwerk en bijzonder verhaal!
Hoe zouden we over 10 jaar over ons huidige werk denken......
:o)

Cybele's patch zei

Het is toch een heel lief quiltje. Grappig is dat om je eerste werkjes terug te zien. Ik ben mijn eerste quiltjes bij de verhuizing ook weer eens tegen gekomen. Op puntjes lette ik toen nog niet zo....

Judith zei

hahaha nou ik zou de foutjes echt niet zien. ik vind t kleed supermooi!