dinsdag 10 mei 2011

Lime Regis

Dit boek heeft mij een aantal dagen heerlijk in de ban gehouden en wil ik graag met jullie delen. Al eerder las ik boeken van Tracy Chevalier en het blijft verbazend hoe zij in staat is je als lezer echt in het boek te trekken zodat het voelt alsof je er echt bij bent. Al haar boeken gaan over een historische gebeurtenis en daar omheen wordt dan een verhaal gebreid.
Dit boek speelt in de vorige eeuw in Lime Regis. Een deel van de zuidkust in Engeland (Devon) waar veel fossielen werden en worden gevonden. Wat het extra leuk maakt is dat wij daar vorig jaar op vakantie waren en ik zag ze dus echt lopen voor mijn ogen, daar op dat strand! Voor de beschrijving van het verhaal verwijs ik je naar het engelse deel van de tekst. Het boek is helaas nog niet in het Nederlands verschenen.
One of the things I really wanted to share with you is this book. I read a few books of the same author and I just love how she is able to capture the reader so you feel pulled into the story completely. You just feel to be at the place and time of action. This one is situated in Lime Regis, just the place where we were on holiday last year. So I could really visualize the book!
This is what I found on the www about this book. I don't think I can explain it any better, so here it goes:
In the early nineteenth century, a windswept beach along the English coast brims with fossils for those with the eye! From the moment she's struck by lightning as a baby, it is clear Mary Anning is marked for greatness. When she uncovers unknown dinosaur fossils in the cliffs near her home, she sets the scientific world alight, challenging ideas about the world's creation and stimulating debate over our origins. In an arena dominated by men, however, Mary is soon reduced to a serving role, facing prejudice from the academic community, vicious gossip from neighbors, and the heartbreak of forbidden love. Even nature is a threat, throwing bitter cold, storms, and landslips at her. 
Will there be more fossils in between those stones?

Luckily Mary finds an unlikely champion in prickly, intelligent Elizabeth Philpot, a middle-class spinster who is also fossil-obsessed. Their relationship strikes a delicate balance between fierce loyalty and barely suppressed envy. Despite their differences in age and background, Mary and Elizabeth discover that, in struggling for recognition, friendship is their strongest weapon. Remarkable Creatures is Tracy Chevalier's stunning new novel of how one woman's gift transcends class and gender to lead to some of the most important discoveries of the nineteenth century. Above all, it is a revealing portrait of the intricate and resilient nature of female friendship.

8 opmerkingen:

Monique zei

Wat jammer dat dit boek nog niet in de nederlandse vertaling te verkrijgen is. Het lijkt me een mooi verhaal!

Aline zei

Heerlijk he, zo'n boek.
Maar helaas...mijn engels is belabberd, ik wacht wel op de Nederlandse versie...
Want het lijkt me heel mooi!

Kris zei

I love to read! Thanks for sharing.

marion zei

klinkt als een erg lekker boek om te lezen.....

Ageeth Dorsman zei

Ik heb alle tot nu toe verschenen
boeken van Tracy Chevalier gelezen en
vind ze fantastisch! Ik kan dus niet
wachten tot deze uitkomt...
Groetjes van Ageeth Dorsman

Cisca zei

Dat lijkt me een heel mooi boek. En voor jou dubbel, omdat je er geweest bent, zo herbeleef je je eigen vakantie ook een beetje, denk ik. Ik schrijf de titel en naam van de schrijfster op, wie weet kom ik het tegen. Bedankt voor het delen!
Groetjes, Cisca

Judith zei

leuk hoor..maar ik kom al weken niet aan lezen toe.. al zou ik wel graag even naar Devon gaan.. maar volgend jaar wordt t Wales...heb er al zin in

soyee zei

Wat een heerlijk gebied is het toch.
Ooit heb ik er gekampeerd.Over zulke mooie plaatsen lezen is altijd fijn. Afgelopen maart ben ik er niet geweest, toen was het tóch te ver bij zus vandaan (Dartmoor).