zondag 31 oktober 2010

Mmm... pompoenmuffins

er helemaal klaar voor...
Het begon met de opdracht al voor het weekend om tijdens de weekboodschappen ook een pompoen te kopen. O nee, eigenlijk begon het allemaal met een bezoekje aan Mama Monique voor de zomervakantie. Terug naar de pompoen. Pompoen gekocht, vergeten te melden dat het een kleintje moest zijn.
Vervolgens bleek dat ik de papiertjes voor onder de muffins was vergeten, dus maandag tijdens de zwemles even langs een supermarkt, een kleintje, maar ze hadden ze zowaar!
Dinsdagavond zette ik eindelijk het mes in de pompoen. Tjonge, dat viel niet mee zeg... Het broodmes vond van niet, een groot groentemes hebben we niet... Uiteindelijk heb ik met het vleesmes het ding doormidden gekregen. Met het broodmes in parten gesneden en toen met een tomatenmesje verder geschild. Als iemand een betere tip heeft dan BJ een goed groentemes voor zijn verjaardag geven (daar vroeg hij toch al om) dan hoor ik het graag!
lucas wilde graag helpen
Terwijl de pompoen kookte ging ik de rest afwegen... mmm... tarwemeel, wat is dat? En wat is het verschil met bloem, weten jullie dat? Ineens herinnerde ik me dat ik daarover ook al had gemaild met Monique, dus het oude mailtje maar weer opgezocht... bloem is gemaakt van tarwemeel, maar alle waardevolle stoffen zijn er zo ongeveer uit weg gezeefd. Toen ik dat weer wist heb ik hetzelfde gedaan als we doen met pannenkoeken maken, een combinatie van volkoren tarwemeel en bloem maken.
Geen idee hoeveel water van de pompoen ik moest weggieten, heb het vrij ver afgegoten voor ik de staafmixer er op zette. Het werd al met al een vrij droge puree.
Slaolie? Dat heb ik ook al niet, we nemen gewoon olijfolie...
1e serie, niet goed gerezen, wel heel lekker!
Soyamelk, ook al niet, dan maar een beetje gewone melk. En zo tobden we voort...
Ik had één gewone muffinvorm en een flexibele van Tupperware. Omdat ik twijfelde aan de hoeveelheid vet in de mix (was al die olie even vergeten) heb ik bij de eerste lichting de flexibele vorm ook nog ingevet.
Muffins in de oven, 20-25 minuten, wat kies je dan? Nu, compromis, 22... De muffins waren heerlijk, maar niet goed gerezen.
Gelukkig was er nog zoveel pompoenpuree over dat ik de volgende dag nog een lading kon maken, deze keer met nieuwe rietsuiker en slaolie. Bij het nogmaals volgen van het recept bleek dat ik de eerste keer het bakpoeder was vergeten... Dat maakte een groot verschil. Deze keer heb ik de muffins 25 minuten in de oven gezet en ze zijn super goed gelukt! Ik ga nog zo'n flexibele vorm op de kop tikken, want het staat me wel aan dat ik dan niet steeds van die cake papiertjes hoef te kopen...

Deze pompoenmuffins vielen bij iedereen in de smaak. Dus zodra ik weet hoe ik zo'n pompoen goed kan villen zal ik ze zeker nog eens maken!
Mocht het wat stil zijn op mijn blog... de tijd vliegt me door de vingers, even pas op de plaats, ik probeer wat tijd te maken voor mijzelf, het huishouden en om te naaien en dat bloggen, dat komt, met vlagen, vanzelf weer...



2e serie iets te ver achteraan... maar wel goed gerezen
It all started with a pumpkin, I ordered from BJ with the week groceries. No, it started really with this visit to Monique... Never mind, next I discovered no papers for the muffins... so it had to wait till after the weekend. While David was swimming I popped into a store and got some.
Tuesday night finally found me trying to get into the pumpkin. That wasn't easy, I can tell you! It was the meat knife that got it in two finally, the bread knife that helped me make parts and the tomato knife to get rid of the skin. Please let me know if you have any other ideas how to get the skin of a pumpkin... (BJ asked a good vegetable knife for his birthday, I am tempted to get him one...)
After some fighting with finding some proper ingredients, like olive oil instead of sunflower oil etc. at the end of the night I could very proudly eat a pumpkin muffin... Very tasty but not big enough.

Since I forgot to tell my darling husband I needed a real small pumpkin, I had some mash left so I could make a second batch. While working through the recipe I discovered I forgot the baking soda the first time. That did make a huge difference in appearance! This time I used sunflower oil, but honestly I couldn't taste the difference. I used a proper muffin plate and a flexible one. I can tell you I want another flexible form, it worked like magic and no papers needed!
We all love the pumpkin muffins. I am sure that as soon as I know how to get a pumpkin skinned properly I will be making some more!
When it is quiet on this blog... I am trying to find some time for me, housekeeping and some sewing... I will blog when I feel like it, don't know yet how often or not...

12 opmerkingen:

Lori zei

Yum! I love pumpkin muffins!! Can't help you with the skin.

Visje zei

Hoi Jantine,

Een ding niet vergeten muffinbeslag zo kort mogelijk mixen - ik doe het trouwens altijd met een houten lepel- het moet nog een beetje klonterig eruitzien, dan heb je de beste resultaten. Met banaan en noten is ook heel lekker!!

Margriet Nelson

teresa zei

Yum Jantine they sound delicious.. maybe a bit like our pumpkin scones we make here??? Enjoy your break and I hope to see you back very soon xx

Sew Many Ways... zei

I love pumpkin muffins...actually I love pumpkin anything. I am making a pumpkin cheese cake this week...haven't used fresh before only canned.
~Karen~

Hubertine zei

jammieeee dat ziet er heerlijk uit! Potje thee erbij, een handwerkje....en dan maak je tijd voor je zelf! Succes!

Margeeth zei

Soms is er ook volkorenbloem te koop, daar zit alles nog in. Een alternatief is meergranen pannenkoekenmix, dat is ook gewoon meel.
Een pompoen slachten is een ramp, het enige dat werkt is een groot stevig mes (dus geen broodmes, dat is te slap). De schil hoef je er trouwens niet af te halen, ik doe het altijd wel, vind het niet lekker met al die kleine stukjes schil.

Aritha Vermeulen zei

Dat ziet er gezellig en lekker uit! Leuk joh! Ik heb hier ook pompoenen maar durf het niet aan om er iets mee te bakken.
Fijne week!
xxx

Monique zei

Wat leuk dat je het hebt geprobeerd! En heerlijk om te lezen hoe je zo lekker eigenwijs NIET het recept hebt opgevolgd ;o)

Ik verwijder altijd eerst de schil en ga dan pas snijden. En eigenlijk heel simpel: met de dunschiller. Jasje uit, pompoen doormidden en in stukjes.

Mocht je het recept nog eens wilen proberen: als je een kleine pompoen hebt, kom je meestal direct aan de hoeveelheid voor door de mix. Na het koken direct stampen en afmeten. En als je het gaat "mixen": niet met de mixer hoor! Gewoon met een (houten) lepel!

Ben benieuwd naar je volgende poging! ;o)

Judith zei

lijkt me erg lekker! nooit gegeten trouwens!voordelige flexibele muffin vormen kan je ook bij de Action kopen

Yvonne aka sommeke zei

Het eindresultaat ziet er erg smakelijk uit!

jente zei

Dat lekkere recept heb ik ook liggen (ook van Monique gekregen, toen heerlijk gesmuld van dat lekkers :-) Maar toen ik het wilde maken liep ik tegen dezelfde 'problemen' aan: tarwemeel? sojamelk? ... ik heb ze nog niet gemaakt. Maar ik heb een aantal pompoenen liggen, misschien dat ik me er nu toch aan ga wagen.

groetjes Jessica

marion zei

buiten gaan staan en de pompoen van boven hje hoofd naar beneden in stukken gooien. Zo heb ik het van onze juf geleerd...........