donderdag 28 oktober 2010

Dienen (MMHM26)

Ik weet het, het is al donderdag, maar hier komt toch nog een Happy Monday. Ik had hem maandag al bedacht, maar gewoon geen tijd om hem te schrijven. Bij ons in de kerk is er tijdens de dienst op zondag altijd een moment voor de kinderen. Dan wordt er een verhaal vertelt dat past bij het thema van de dienst. Vaak een Bijbelverhaal, soms ook een vrij verhaal. Ik draai daarin al een aantal jaren mee en vind het geweldig om voor een grope kinderen een verhaal te vertellen. Dat doe ik op school ook regelmatig, zomaar uit het niets.
Deze keer ging de dienst over Achan en Ai. Als je het verhaal niet kent, dat kun je lezen in Jozua 7. Een moeilijk verhaal om te vertellen voor kinderen. Ik heb dan ook de hele zaterdagavond lopen twijfelen of ik een vrij verhaal ging verzinnen bij het thema of dat ik toch het Bijbelverhaal zou vertellen. Uiteindelijk besloot ik dat het goed was toch het verhaal te vertellen. Ik heb alleen weggelaten dat Achan als straf werd gedood, wel verteld dat hij werd gestraft. Dat kwam voor de volwassenen later tijdens de Bijbellezing dan nog wel aan de orde.
Op een later moment tijdens de dienst werden er gebedspunten verzameld. Toen bleek dat er ook een volwassene erg door mijn vertelling was geraakt en zich gerealiseerd had dat ze vergeving nodig had voor verborgen zonden. Ze bedankte mij dat door mij de Heilige Geest tot haar had gesproken. Ik was er helemaal stil van. Had ik er zo mee geworsteld en getwijfeld of ik nog wel bleef vertellen (de anderen doen van alles met leuke toneelstukjes, maar dat is niet mijn ding en ik vraag me regelmatig af of ik de kinderen wel net zo raak als zij). Word ik op deze manier ingeschakeld voor Zijn dienst. Dat maakte me heel dankbaar!
It it Thursday already and still I am writing a happy Monday. I have thought about it since Sunday but just couldn't find the time to write it.
In our church there is always a children's moment and I love to tell stories to the kids. SO I participate about once a month.This week there was the story about Achan and how he took away from what they had rescued in Jericho (Joshua 7\). A difficult story to tell children... I have been doubting about telling a free story with the same theme or telling the bible story ) I have had lots of doubts lately as the other use play roles for the stories ad I just tell the story. I love to tell stories, but still... I decided to tell the real Bible story!
Later in the service there was a moment for prayer subjects and someone thanked me for telling the story as she knew the Holy Spirit spoke to her through the story. It made me very grateful to be able to be His servant!

6 opmerkingen:

Just-Do zei

Hallo Jantine,
Wat een mooi verhaal. Vertellen van verhalen vind ik zelf altijd een hele mooie manier om een boodschap door te geven. En het mooiste is dan nog wel dat er mensen door geraakt worden, op een manier of voor wie het in eerste instantie niet eens bedoeld was. Wat dat betreft zijn Gods wegen inderdaad ondoorgrondelijk en mag je heel dankbaar zijn dat je daar een rol in mag spelen!
groetjes, Dorien

Miranda zei

Het is ook heel bijzonder om mensen onbewust te helpen....maar ook heel bijzonder is, dat ze jou daar bewust van maken!

qm zei

wat fijn dat je zo een bevestiging krijgt van je werk.
Gods zegen toegewenst

Mama zei

Daar kunnen we toch alleen maar stil voor worden en nederig ons hoofd buigen. Niet?

Mooi gedaan Jantine.

Cisca zei

Mooi dat je dat doet, Jantine!
Groetjes, Cisca

Margeeth zei

Hmm, kende dit specifieke verhaal niet, heb het net even gegoogeld en (in de Statenvertaling) gelezen en kan me nu wel voorstellen dat jij twijfelde om dit te vertellen aan kinderen. Er wordt wel eens van het oude testament gezegd dat het wreed is, ik ga daar verder geen waardeoordeel over geven, maar als ik dit lees dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen dat mensen dat zeggen.