woensdag 22 september 2010

Verdwenen

Al een tijdje lees ik mee op het weblog van Kaaren (Hoewel ik er net vanavond achter kwam dat ik me nooit als volger had aangemeld). Zij publiceert elke eerste vrijdag van de maand een First Friday Freebie. Elke maand weer een heel leuk patroontje. Helaas kan ik ze niet allemaal maken. Maar toen ik deze zag wist ik zeker dat ik deze wel wilde maken! Dus printte ik deze uit, streek whisper weft achter de stof. Dit gebruiken ze in Australie gebruiken ahcter stitcheries en Teresa stuurde me een stuk om te proberen. Ik besteedde een hele woensdagmiddag aan het raam waar het zonnetje op scheen om de tekening met uitwasbare pen op de stof over te nemen.
For a while I follow Kaarens blog (although I just realized I never subscribed as follower until now...)She is offering the First Friday Freebie. Although I am afraid I can't stitch them all, I did print stitching Annie as I couldn't resist her. I printed the pattern and ironed whisper weft behind it. Teresa send me some to try ages ago and I hadn't gotten to it yet. I spend a whole Wednesday afternoon with playing kids all around me before a sunlit window to trace her...
Na de zomervakantie was ik eindelijk zo ver dat ik er aan toe kwam om er borduurzijde en andere attributen bij te zoeken. Ik opende het lapje en wat zag ik:
After the school holidays I had finally the time came to put all stitching stuff together. I opened my fabric and this is what I saw:

Tot mijn stomme verbazing is de blauwe uitwasbare stift op een paar stipjes na helemaal verdwenen! Hoe kan dat nou weer?
Ik heb de stof nog even goed nagespoeld en overweeg om deze keer een textielpen te gebruiken... alleen... als ik dan een lijntje verkeerd teken... kan ik het niet meer weghalen. Wie heeft nog andere goede tips?
Much to my surprise all but a few spots of the blue washable marking pen has vanished! How did this happen?
I washed the fabric thoroughly and am thinking about drawing it with a textile marking pen this time.... but.... if I draw a wrong line... I won't be able to remove it. Any other good tips?

13 opmerkingen:

Mama en zo zei

Uitwasbare stift, bedoeld voor naaien verdwijnt inderdaad vrij vlot ;-)
Ik gebruik altijd gewoon de goedkoopste uitwasbare viltstiften van Bruna om op mijn stof te tekenen. Bij de eerste wasbeurt gaat het er altijd uit. Misschien wel even handig om het uit te proberen op een klein lapje. 't Zou zo jammer zijn als het er dan misschien net op deze stof toch niet uit gaat ;-)

Groetjes Alies

Wendy zei

TIP VAN DE DAG!

Gewoon even opnieuw met blauwe uitwasbare stift tekenen en deze keer wel gelijk gaan borduren!
Het komt door de warmte en de luchtvochtigheid, had ik ook met mijn werkjes van afgelopen zomer. Gewoon niet te ver van te voren doen.

Tot snel, gr Wendy

Miranda zei

Ik teken altijd met een vulbaar textielpotlood....eens geborduurd zie je er niks meer van.

Yvonne aka sommeke zei

Schattige stitchery!
Ik gebruik meestal gewoon een heel fijn potlood. Een minpuntje : terwijl je tekent, zie je niks. Ik trek dus niet alle lijntjes helemaal over maar ga ze later uit de losse hand wel "verbinden". Nog geen problemen mee gehad bij het wassen.

Mistea zei

She sure is a cute stitcher, must go get that one.

I only have this problem when there is a lot of moisture in the air, using a regular gel ink pen in a light colour works well and washes out when complete.

nellie S zei

je heb stift die er uit gaat door lucht of door een beetje water
daar zit verschil in

Mirjam zei

Dat was balen... want het was best veel werk om het over te trekken denk ik! Maar met die stift moet je inderdaad niet te lang wachten... Ikzelf heb nu speciale pennen met een heel dun puntje (ben even de naam kwijt) in 6 verschillende kleuren. Die is niet uitwasbaar oid, maar dat lijntje wordt zo dun dat je het na het stitchen niet meer ziet.

Groetjes, Mirjam

soyee zei

Tsjonge, dat is een nare verdwijntruc.
De enige keer dat ik een stichterie maakte heb ik een gewoon potlood gebruikt. Verder werk ik altijd met sewline. Laatst gebruikte ik ook een verdwijnstift en inderdaad de volgende ochtend waren al mijn naadtoeslagjes verdwenen.

Marielle zei

Van sewline is er een vulpotlood, dat super goed uitwasbaar is en je zelfs kan uitgummen

Simone de Klerk zei

Wat erg, na zoveel werk en waarschijnlijk ook pijn in de armen.
Ik doe het altijd met een zeer dunne, niet uitwasbare stift (0,05)
Je 'studenten' hebben mooie quiltjes gemaakt. Prachtige kleuren, goede juf!!!

teresa zei

It must have been the moisture in the air Jantine. I use a light brown pigma pen and it works very well. Sometimes I also use a gold gel pen. I find they work well for me! I've used vanishing pens too, but they vanish way too fast for me! Hope you like using the whisperweft.

Marie-Thérèse zei

Balen, zeg! Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van die verdwijnstiften. Wie zegt, dat er geen chemische reactie plaatsvindt met de stof op de plaats waar je lijntje stond? Ik gebruik tegenwoordig ook dat Sewline vulpotlood. Wel even een investering, ze zijn duur.

Marianna zei

Een gewoon goedkoop vulpotlood van de Bruna doet het werk net zo goed en is veel goedkoper. Ik gebruik het al jaren en toen waren er nog geen sewline pennen en potloden. Ik heb het nog niet gekocht, omdat het zo ook prima werkt. Voor minder dan een euro heb je zo'n potlood.