donderdag 23 september 2010

De kunstrijder

Vroeger las ik alles wat los en vast zat qua kinderboeken. Mijn kinderen lezen best graag, maar niet altijd de boeken die ik ze aanraad. Mijn oudste dochter, die inmiddels in twee gymnasium zit, leest nog het liefst B-boeken, de Thea Beckmans en andere boeken die ik zo heerlijk vond wil ze niets van horen. Komt vanzelf, zegt ze dan, nu leest ze liever makkelijker boeken.
De schrijver die ze wel ontdekte is Jan Terlouw. Menig boek en luisterverhalen is al mee naar huis gekomen. Ik ken de titels, heb ze vroeger allemaal geelzen, maar waar het over ging?
In de zomervakantie kwam ze thuis met dit boek. Dit kende ik nog niet. Bijna in één adem las ze het uit en ze was onder de indruk. Dus ik besloot dat ik het ook wilde lezen, maar het kwam er nog niet zo van.
Totdat Lcuas vorige week vertelde dat hij dit boek op school leest als de andere kinderen tutorlezen.
Dat was het moment dat ik besloot dat ik het dan toch ook echt maar moest lezen. Nou, dat was geen probleem. Ook ik las het bijna in één adem uit, ging zelfs speciaal in bad om lekker verder te kunnen lezen!

8 opmerkingen:

quiltlodge gerda zei

Wat leuk he.
Eerst lezen je kinderen de boeken die jij aandraagt en nu lees jij de boeken die zij aandragen. En zo wordt er steeds meer omgedraaid. Wim en ik zijn inmiddels op een leeftijd dat onze kinderen ons al heel veel hebben "aangedragen" en we kunnen daar nog steeds met blijde verwondering van genieten.

Kris zei

I turned on the translation. Did you say you read some of this book in the bathtub? I love to do that!!! Sounds like a great book!

Cisca zei

Ja, zo gaat het! Ik ken dit boek ook niet van Jan Terlouw, maar ik vind hem heel goed schrijven, dus ik kan me er alles bij voorstellen.
Ik heb vanmiddag gelijk die leuke Annie-stitchery uitgeprint, dat is echt een leuke! Ik heb het ook eens gehad met een blauwe verdwijnstift (water), een tijdje niet mee verder gegaan en weg was alles op wat vlekjes na.
Groetjes, Cisca

Margit zei

Ik heb ook veel van Jan Terlouw gelezen en ik herken wel wat jij zegt. Ik weet meestal ook niet meer waar ze over gingen.
Evert Hartman mocht ik ook altijd graag lezen. En natuurlijk Roald Dahl!!! Dat is echt wel mijn favoriet. Maar eigenlijk ben ik die pas gaan lezen, toen ik op de Pabo zat.

De degelijke huisvrouw zei

Dat is bijna nostalgie. :-)
Deze titel ken ik ook nog niet. Ik zal hem binnenkort eens uit de bieb halen. Andere boeken van Jan Terlouw vond ik prachtig dus dit zal waarschijnlijk ook wel in de smaak vallen.

Linda Robertus zei

Hee, deze ken ik ook nog niet! Ik hoorde dat Briefgeheim verfilmd is; die dvd moet ik tzt zeker te pakken zien te krijgen, dat was een van mijn lievelingsboeken vroeger... Ik heb ook alle Beckman's meegenomen naar Australie in de hoop dat de jongens ze over een paar jaar willen lezen... Ik heb Hugo onlangs 'Het sleutelkruid' van Paul Biegel voorgelezen, ken je die? We hebben er allebei erg van genoten. 'De tuinen van Dorr' staat klaar, maar daar is hij misschien nog een beetje te jong voor...
Heerlijk he, lezen!
Groetjes uit Brissy,
Linda

Aritha Vermeulen zei

Ik ken deze ook niet! Als de bieb weer open is ga ik hem lenen.
Weetje dat ik een keer onder douche heb staan lezen. Mijn arm ver uitgestrekt.
Nu ben ik de 40 gepaseerd en doe zulke dingen niet meer. Hahaha!

Marie-Thérèse zei

Mag het alleen nederlandse jeugdliteratuur zijn? Mijn zoon, de lezer bij ons, las graag de boeken van Michael Ende.