woensdag 18 augustus 2010

Ontwerpen met EQ7

Af en toe liet ik een paar woorden vallen... sampler... ontwerpen... cursus... naaien... met lapjes spelen... Sandra en ik ontwierpen zelf een sampler quilt waarmee ik een beginners cursus ga geven in haar winkel. Het idee is een heleboel verschillende technieken aan te bieden waardoor mensen met veel kanten van het patchwork kunnen kennismaken en ontdekken wat hun ligt. Beide gingen we aan de slag met een voorbeeld, in twee heel verschillende kleurstellingen. De mijne waren blauw (als achtergrond), rood, bruin en beige.
You may have noticed the words... sampler quilt... teaching... designing... playing with fabrics... Sandra and I designed a sampler quilt as the basic for a beginners class. We both started sewing it ourselves in different colors. You may have seen mine... blue, red and cream.
Vlak voor de zomervakantie bereidde ik een 5-puntige ster voor. Sandra had met EQ6 (een computerprogramma voor quilters en voor mij totaal onbekend) een ster voor me uitgeprint in de goede maak, maar deze bleek voor handnaaiers te zijn, want geen lijn was recht. Wat nu? Voor geen gat te vangen pakte ik grafiekenpapier, passer, liniaal en potlood en sloeg aan het tekenen. De ster was geboren. (Sorry geen foto, kan de tekening niet vinden). Ik tekende de ster op vier keer op luierinlegvelletjes en klaar was kees. Toen we een avondje gingen naaien, maakte ik twee sterren van de vier... dat ging lekker. Helaas... na een kritische blik besloten we dat ze wat ielig waren en wat groter moesten. Dus dat werd opnieuw tekenen. The 5-pointed star we wanted to use was printed from EQ6 a program totally unknown for me! It turned out it was for hand piecing as there was not one line just straight! And I wanted to do it on my machine. So I took out all my drawing tools, refreshed my math and draw the star myself. (Sorry, no picture, can´t find the drwaing at this moment and I want this post done now) I sewed two of them (out of 4 needed) just before the holidays, but once finished we decided they were a bit tiny. So I had to draw them again.
Inmiddels had ik EQ7 besteld en dat was net binnen gekomen. Op een zondag heb ik alle demonstratievideo's bekeken en tot in de kleine uurtjes gespeeld met het programma. Blokken uit de bibliotheek halen, aanpassen, inkleuren, quilt ontwerpen... Ik lag pas om 2 uur in bed. Die week was het dagjes uit en inpakken voor de vakantie. Eenmaal terug thuis en de vakantie was gedaan moest ik toch echt aan die sterren gaan geloven want de quilt moest af om op tijd klaar te zijn voor de open dagen. Voor de toekomst leek het me handig (ik ga het immers voor een cursus gebruiken) om het blok in EQ7 te tekenen. 's Middags om ongeveer half 3 begonnen... pauze voor het eten koken en eten en toen snel weer verder. Om 10 uur was het gelukt en had ik weer een heel onderdeel EQ7 onder de knie! Wat was ik trots op mijzelf! De volgende dag naaide ik twee grotere sterren en besloot ik de kleinere en grotere allemaal te gebruiken.
I received my own EQ7 just before the holidays and spent a whole Sunday (until the tiny hours) on watching demo video's and playing with it. But then the holiday packing came first. So when we returned last week there was a quilt waiting to get finished. So I set to it, it took me an afternoon and evening to do it, but I draw my own paper piecing star in EQ7. I was so proud of myself! I sewed another two stars, decided to use the smaller and bigger ones both.
Inmiddels is mijn top AF! En die van Sandra? Die vordert gestaag. Oorspronkelijk was het plan om de quilt zonder rand te maken, maar eenmaal in elkaar miste er iets. Dus toch een simpele rand er omheen. Toen ontstond vanzelf het volgende probleem... ik had de stof voor de achterkant al in huis en gewassen, maar die was nu te klein. Geen probleem... Met resten van de top en de stof die ik al had wat gesneden en genaaid en zie hier, een originele achterkant! De voorkant krijg je later te zien! Morgen gaat hij naar Elly Prins, die hem door zal quilten... De eerste quilt die ik niet zelf door quilt... spannend! Nieuwsgierig geworden? Op 3 en 4 september zijn de open dagen van The Stitch Cottage, de inschrijvingen voor de cursussen en daar zal mijn quilt te zien zijn. En die van Sandra, ik hoop die ook!
Now my top is FINISHED! And Sandra's? Not yet, but she is working on it. We opted for a quilt without a border and I took a piece of backing fabric with me to wash as well. But once the top was almost done we decided it needed a border. But this meant my backing was too small too. No worries... I patched a new one with left overs from the front and the yardage I took for this quilt. It will be of to the quilters tomorrow. This is the first quilt I am not quilting myself... I find it very exciting! I can show you the back, but not the front yet. After the open days of Sandra's shop (which will be the 3rd and 4th of September) I will.

7 opmerkingen:

anneke zei

wat een grote plannen! maar wel heel leuke plannen, compleet met een cursus EQ7. Ik heb hier EQ 5 en dat is voor mij al ambitieus genoeg denk ik. maar die staat voor mij op de planning;

maar het ziet er allemaal heel goed uit (voor zover zichtbaar...)

groeten,

Joyce zei

Veel plezier met je EQ7! Pas op want het kan heel verslavend zijn......gelukkig hoef je niet alle blokken en quilts te maken die je hierop ontwerpt.......;0))

Mama Monique zei

Tja hey! Wat kunnen we daar nu op zeggen? Man, man, man, wat een prachtwerk! En dat zo helemaal zelf... Goed gedaan juf! ;o)

Yvonne aka sommeke zei

Oooh, ik ben erg benieuwd naar de voorkant! Knap gewerkt!

Margeeth zei

De achterkant is al heel leuk, de kleuren voorspellen veel goeds voor de voorkant.
Enne, nu ben je een echte 'stashbuster' door de achterkant van resten van de voorkant te maken.

Heidi zei

Love the stars! I have never let anyone machine quilt a quilt either so I can understand your feeling. I hope you get a great response for the class for the shop.

I also don't use EQ. I hear some say it takes a whole course just to learn to use it well. Best of luck with it.

Hugs en groetjes ~
Heidi

Sandra zei

Vandaag de gequilte versie kunnen bewonderen, vind deze sampler helemaal super geworden! Jouw kleurkeuze maakt hem zo bijzonder, nu snel verder met mijn werk :0)