woensdag 17 februari 2010

Kijk nou eens!

Wat ligt daar nou op de bank? Ik heb dit weekend een eenpersoons quilt afgemaakt! Wil je hem graag goed zien? Tja, er is niemand in huis groot genoeg om hem voor me vast te houden, maar ik zal zien wat ik kan doen. Buiten hangen misschien, daar gaat 'ie!
What is that, on the couch? It is a single quilt I finished this weekend. You want to see it properly? There is no one in the house big enough to hold it just now but I will try something in the garden. Here you go!
Zelfs buiten is de foto niet al te scherp geworden, jammer, maar je moet het hier toch mee doen, de kleuren zijn in ieder geval aardig goed! Deze quilt begon ik in 2006. In die tijd waren we heel onzeker over wat er met Lucas aan de hand was en zaten we midden in een intake proces bij Jeugdzorg. Ik heb echt kunnen ontspannen bij het bedenken van de juiste kleurencombinaties en het snijden van alle vierkantjes en driehoekjes en dat had ik echt nodig! Verbonden heb ik me altijd erg gevoeld met mijn jongetje en bovendien zijn de vierkanten met elkaar verbonden door de driehoekjes er tussen, vandaar dat deze quilt "Verbonden" heet. Het patroon is naar een quilt uit een Quiltmania. Deze had 4 driehoekjes aan de zijkant, maar ik vond de midden vierkanten veel te groot worden, dus sneed ik ze kleiner en gebruikte nog maar drie van de driehoekjes.
Even outside the is not real sharp, but the colors are right and it has to do for now. I started this quilt when we were still very unsure what was wrong with Lucas. It gave me time and opportunity to relax. Because we feel very attached to Lucas and the squares are attached to each other with those triangles I called this quilt "Verbonden" which meands attached. The patterns came from Quiltmania, but it had 4 triangles at teh sides. I did not like the size of teh middle square, so I decided to make it slightly smaller. 4,5" instead of 6". Much better.
Ik zette er een brede rand aan met het idee een stuk over te houden om vast te houden bij het machinaal quilten. De rand zou zo'n 6" worden, had ik bedacht. En de rest zou ik er afsnijden en voor de bies gebruiken. Het quilten van het middendeel deed ik in het voorjaar van 2009. Ik heb veel problemen gehad met de spanning, het is niet overal super, maar ik ben maar gewoon doorgegaan. De bochten van de waaiers werden steeds mooier rond. Ik heb niets afgetekend, ik probeerde de driehoekjes als focuspunt te gebruiken.
I added a wide border with the idea that I would have some extra fabric to hold unto when quilting. After quilting I would trim the border with 3" and use this fabric for the binding. I did the fan quilting all freehand. No marking. I had a lot of trouble with the tension but kept going!
In januari van dit jaar begon ik met de rand. Intussen was ik natuurlijk vergeten dat ik de rand maar 6" breed zou maken en heb ik hem zo breed gemaakt als kon, 8,5"". Ik heb heerlijk zitten experimenteren en geïnspireerd door een quilt op een web log (ik weet alleen echt niet meer welke) heb ik bloemen uit de vrije hand gemaakt. Een paar keer als grapje een vlinder er tussen en waar geen bloem meer paste gewoon een ander klein bloemetje. Toen ik klaar was met quilten realiseerde ik me ineens dat ik de rand te breed had gemaakt en geen stof meer voor de bies had. Dus toen moest ik mijn voorraad in voor een bijpassende stof. En dat viel nog niet mee. Weet je dat er een halve meter stof in de bies voor een eenpersoons quilt gaat? En meestal koop ik niet meer dan een FQ van een mooie stof. Het was een wonder dat ik twee FQ's had van dezelfde stof. Bijna jammer om te verknippen, maar een mens moet toch wat ;-) In January this year I quilted the border but forgot all about the plan of cutting it back. So I quilted a wide border and after that realized what I did and that I no longer had fabric for the binding. So I dashed back in my stash. It was a kind of miracle I found two FQ's in the right fabric. I hardly ever buy more than an FQ when buying fabrics. I saw the idea of quilting flowers somewhere on a blog, but can not recall which one.

Afgelopen weekend heb ik deze quilt afgemaakt! Al weken lag hij te wachten tot ik de bies zou naaien. Nadat ik een paar weken geleden de eerste helft al had vastgezet kwam ik er achter dat bij mijn vele kleuren naaigaren niet de juiste kleur zat. Eerst ontbrak me de tijd om iets te gaan halen en daarna werd Lucas ziek en kon ik de deur niet uit. Gelukkig moest ik vorige week lesgeven in een quiltwinkel. En wat verkopen ze daar? Juist, heel veel garen. Dus nam ik een klosje in de juiste kleur mee en zaterdag is het dan echt gelukt! Deze keer gewoon op de machine. Ik heb de bies een halve inch breder gesneden dan anders, dan omgevouwen en in de ditch vast genaaid. En al zeg ik het zelf, hij zit er keurig om heen!
Last week I finally got the binding done. I sewed the binding back on machine and am quite satisfied about the result. It is properly attached and was much quicker than sewing it back by hand!

 

22 opmerkingen:

WilmaKuin zei

Hij is prachtig!! Wat heerlijk om hem klaar te hebben..

mama'ritha zei

Prachtig! Vooral de naam, en ook het verhaal erachter.

Warme kleuren, dat vind ik mooi.

Kris zei

I love it! Good work!

Mistea zei

The colours are amazing - this is a beautiful quilt - and looks right with its wide border. Enjoy

Linda Robertus zei

Hij is schitterend, Jantine!

marijke zei

Hai Jantine,

Moooooi geworden. Kunnen jullie lekker onderkruipen.
Groeten Marijke

Béa zei

Very beautiful, I love your colours choice !

Guute zei

Een echt prachtstuk! Je mag er terecht trots op zijn.

Ik ben Wendy zei

Echt heel mooi geworden hoor!
Wendy

conny's quilts zei

Wat een prachtige quilt en een mooi verhaal! Een heerlijk quilt om lekker onder te kruipen, veel plezier ermee!

Mama Monique zei

Wow Jantine, wat een mooi werk! En wat een mooi verhaal zit hier achter. Vind het werkelijk prachtig als mensen een verhaal bij een item of quilt hebben. Een waar emotioneel, persoonlijk prachtstuk. Top!

ria vogelzang zei

Heel mooi geworden, Jantine!

inge zei

een heel mooie quilt!

Hennie zei

Wat een prachtige quilt met een mooi verhaal.
Groetjes Hennie.

Sandra zei

Heerlijk toch weer een project af! Heel mooi, het quiltwerk in de rand is heel leuk geworden, ook in het middendeel trouwens. Lekker vrij...Lijkt me er echt één om onder te kruipen. Het verhaal erachter kende ik nog niet, mooi :0)

Yvonne aka sommeke zei

Ooooh Jantine, ik geniet van je quilt, het quiltwerk en het verhaal ...
Goe weekend!

Lena zei

Die kleuren zijn echt prachtig; echt een 'troostdeken'. Ik denk dat we allemaal ervaren dat quilten zo veel veel meer is dan 'alleen maar met lapjes rommelen'. De symboliek van het maken èn het geven van een quilt(je) spreekt me enorm aan.

Inge Slaats zei

Jantine, hij is prachtig! Je kan er nog steeds lekker onderkruipen, het is hier tenminste nog hartstikke koud en hoewel binnen warm,trek ik elke avond een quilt over me heen op de bank (maar ja, 61 hè......LOL)
Fijn weekend!

anneke zei

wat is deze quilt mooi geworden! je hebt er hard aan doorgewerkt nu.
zo'n quilt blijft verbonden met de tijd die je erbij herinnert. dat geeft het nog wat extra.

groetjes

quilting Jeannet zei

Mooi verhaal er bij Jantine van je zoontje. Het is ook een prachtige quilt geworden, complimenten!

groetjes, jeannet

Anoniem zei

Sjonge geweldig !!!

dit is dus 'even' een paar lapjes aan elkaar en hup je hebt een quilt !!???;-)))

MM

corry zei

Wat een prachtige quilt! Mooie kleuren ook. Echt een quilt om trots op te zijn!