vrijdag 15 januari 2010

Een ridder op blote voeten



In 2005 begonnen we een Round Robin. Een soort groepsquilt. Naar aanleiding van een eerste leesboekje van Lucas op een Ridder op blote voeten, bedacht ik het thema ridders en kastelen. Ik naaide het grote kasteel in het midden met de valbrug.

Daarna ging het blok op een ondergrond met een aantal stoffen in een doos naar de volgende persoon van de groep. Deze maakte er een aantal blokken bij. En ik maakte bij een ander middenblok een aantal blokken.
Na twee maanden kwamen we bij elkaar. We bewonderden elkaars werk (behalve degene die het middenblok maakte, die mocht er niet bij zijn) en daarna ging de doos met de volgende persoon mee. Zo maakten we elke twee maanden 6 blokken voor iedere keer een andere persoon met een ander thema. Echt een uitdaging.

Na ongeveer een jaar kwamen we bij elkaar om onze eigen quilt terug te krijgen. Het bestond dus uit een ondergrond met allerlei losse blokken. De afspraak was dat je zelf de indeling mocht bedenken en als je blokken echt niet kon gebruiken mocht je ze laten zitten of op de achterkant naaien. Ik was zo ontzettend blij met al die fantastische blokken die iedereen had gemaakt. De ridder op blote voeten, het prinsesje in de rots die gered moest worden door de ridder en bewaakt werd door de draak. Het paard van de ridder. Een middeleeuws kanon en allerlei opvul blokken. Ik heb heel wat geschoven en geprobeerd en kwam uiteindelijk hier op uit. Zo leek het net een echt landschap. Ik moest nog een aantal blokken bijmaken, dat kwam goed uit want zo kon ik alles aan elkaar "breien". Daarna moest ik alles netjes aan elkaar zien te krijgen. Dat ging allemaal heel voorspoedig. Daarna ging het niet zo snel meer.
In het voorjaar van 2007 kocht ik de stoffen voor de rand. Deze hebben bijna een jaar liggen wachten tot ik ze er aan kon zetten. Daarna heb ik nog een en ander geappliceerd aan (water) planten en eenden. In juni 2009 sandwichte ik de quilt, maar het quilten begon ik pas in het najaar. Ik nam me voor hem voor 2010 af te hebben, want hij komt op Lucas' kamer en die is inmiddels al 10. Straks vind hij ridders niet meer leuk...
Ik had nog niet zo'n idee van wat ik moest quilten. Ik ben gewoon begonnen met wat ik al had bedacht, het gras met bloemetjes achter de ridder en elke keer kwam er vanzelf een nieuw idee in mij op en kon ik weer verder gaan. Ik heb allerlei restjes quiltgaren gebruikt, alleen zwart machinegaren voor het dak had ik niet. Toen de quilt gequilt was, bleek ik de stof voor de randen opgemaakt te hebben, dus moest ik wat anders verzinnen voor de bies. Ik nam stapels stof mee naar mijn moeder en probeerde hem af te krijgen voor 2010 begon. Dat is gelukt op het label, de ketting en het haakje van de brug na, die was ik vergeten mee te nemen. Nu nog een balk op maat zagen en gaatjes boren en dan kan hij hangen!

This is the result of a Round Robin that started in 2005. All based on a book from Lucas called "A knight with bare feet". I made the castle myself and all the other blocks are made by fellow quilters in the Round Robin group. It has taken me quite a while to finish all, but it is finished at last. It is quite a long story, do you mind using the google translator this time? Or else, just admire all the pictures.

20 opmerkingen:

Aritha V. zei

Geweldig, wat een werkstuk! Je moet wel erg creatief zijn. Het is erg mooi; je zou er allerlei verhaaltjes bij kunnen verzinnen.

Aritha.

Cisca zei

Prachtig en heel apart. En die schaapjes zijn zijn ook erg leuk!
Groetjes, Cisca

Inge Slaats zei

Jeetje Jantine, wat een geweldige quilt is dit geworden. Wat heb je al die prachtige blokken mooi aan elkaar gezet. Ik vind het echt schitterend en zou dat zelf nooit verzonnen hebben, echt hoor...petje af!

Fijn weekend!

groetjes,
Inge

PS: mijn mond is weer dicht, stond nog steeds open van bewondering LOL

A3jana zei

hij is geweldig geworden Jantine!!
Jammer dat we 'm niet in het echie kunnen zien op het quiltweekend, maar misschien volgend jaar? Succes met je studie!
groetjes, AdrieJ.

quiltldoge gerda zei

Wat is dit een ontzettend leuke quilt geworden. Als hij te groot wordt voor ridders > netjes opbergen en een paar jaar later weer te voorschijn halen. Dikke kans dat hij hem op zijn studentenkamer weer ophangt.

Linda Robertus zei

Hij is prachtig Jantine! Hoe vindt Lucas hem?

Mistea zei

Your quilt is beautiful - love the input of your group and the way you have put it together. The translation makes for entertaining reading - but I get the idea and you all had a lot of fun. I think your boy will love it even when Knights are no longer his thing!

teresa zei

Jantine it's wonderful. So much work and detail. You are all very clever and it is a masterpiece!! Well done!

Dineke zei

Gefeliciteerd met je affo Jantine, hij ziet er echt geweldig uit. Zo een RR had ik nog nooit gezien.

Judith zei

Wat is hij leuk geworden.

Marielle zei

Lijkt me een heel gepuzzel om tot een geheel te maken, maar het is wel heel erg leuk geworden. Je begint het jaar goed met je eerst affo

Roelien zei

Wow, wat prachtig!
Inspirerend hoor zoveel creativiteit. Leuk hier te lezen en te kijken, groet Roelien

conny's quilts zei

Wat een originele round Robin, die van jou is erg leuk geworden, daar is Lucas vast blij mee!

Yvonne aka sommeke zei

Een schitterende RR Jantine, zeker één om trots op te zijn. En Lucas zal er vast ook blij mee zijn!
Fijne zondag nog!

SewAmy zei

wow, it is wonderful.

Nelleke zei

hallo Jantine het is echt een heel heel mooie en leuke quilt geworden.En het zal voor de andere quiltsters ook een pluim op hun hoed zijn dat jij er zo een mooi geheel van gemaakt hebt.Complimenten aan allen die er aan meegewerkt hebben.Nelleke

Mirjam zei

Wauw, dat moet een werk geweest zijn om dat uit te puzzelen! Maar hij is wel supermooi geworden zeg! Ik zal hem maar niet hier laten zien ;-)

Groetjes, Mirjam

Mama Monique zei

Wow, Jantine... wat een werk zeg... hier word ik wel een beetje stil van hoor!

Sandra zei

Geweldig dat hij af is, wat een leuke details,. En het quiltwerk maakt het nog mooier! Petje af :0)

Anita deR zei

Wat een ontzettend gave quilt, wat zal je zoon daar blij mee zijn. Echt iets om trots op te zijn.