dinsdag 28 april 2009

Stil???



Ben ik erg stil geweest? Het is hier vakantie en er was een logeetje het hele weekend. Esther en zij hebben dagen boven een 1000-stukjes legpuzzel gehangen. En niet zomaar een puzzle, een wasgij puzzel. Ken je die? Op de doos staat een plaat. Maar de puzzel is datgene wat iemand van achter op de plaat ziet, dus wat jij van voren ziet op de plaat ziet diegene van achteren en van wat daarachter staat weet je niets. Vandaag hebben we haar weer naar huis gebracht. Helaas, de puzzel is nog niet helemaal af. Tussendoor heb ik hier en daar wat steekjes gequilt aan mijn kerstquilt, het einde begint in zicht te raken! Have I been very quiet? We have holidays now and my daughter had a freind over to stay. They have been hanging over a 1000-piece jigsaw a lot of the time. It is a "wasgij" puzzle. Which means you don't have a picture of the puzzle to be. You see a picture and the puzzle will be what someone at the back of the pictures sees. So that means a puzzle in a puzzle. We brought the friend home today. In between I have been quilting on my christmas quilt.

Al mijn projecten bewaar ik in dozen of tassen, kijk maar eens naar deze selectie:
Vooral mijn applicatiewerk verkreukelt nogal en ik ben al maanden aan het denken hoe ik dat anders kan bewaren. Het moet iets zijn waar mijn te appliceren lap met zo min mogelijk kreukels en vouwen in kan en wat ik makkelijk mee kan nemen en goed dicht kan doen. Bovendien word ik een beetje gek van mijn doos met klosjes applicatiegaren. Die valt nog wel eens om en dan rolt alles door de kamer. Dus ik ben aan het ontwerpen. Eerst op grafieken papier en nu aan het proberen het geheel te naaien.
Maar nu ben ik nieuwsgierig. Als jij een tas zou kopen of maken, wat zou je er allemaal in willen kunnen bewaren, of misschien, wat moet er allemaal in zitten, hoeveel vakjes, welke accessoires enzovoort? Ik hoop op veel reacties om te kunnen gebruiken in mijn ontwerp. Wie weet heb jij wel iets heel handigs bedacht waar ik nog nooit aan gedacht heb en waarvan ik het achteraf jammer vind dat ik dat niet heb kunnen gebruiken.
I am keeping all my projects in bags and boxes. But especially my appliqué wrinkles too much. So I have been thinking about making something to keep my applique flat and which is quick and easy to bring and close. Besides, my box of applique trhead keeps knocking over and then I have bobbins all over the place.
I have started designing and sewing, but it makes me curious. How do you take your projects and what would you want in a new bag to take everything you need? HOw may pockets, how big, what accessories etcetera. I hope to get lots of response and advice so I can use all these ideas in my design. Maybe you have some thrilling ideas, I will be sorry I didn't incorporate!

8 opmerkingen:

Mistea zei

I like to use a plastic pocket to keep applique designs in when I want them to be portable. A shallow pocket for threads which also has a clip for the scissors on is good to keep from having to fish in the bottom of the bag all the time.

Yvonne aka sommeke zei

Ik denk dat DE tas (nog) niet bestaat...
Thuis bewaar ik m'n projecten meestal in kartonnen dozen. Als ik op stap ga verzamel ik alles wat nodig is en stop het in een goedkope rieten draagmand. Die kan tegen een stootje en zet ik desnoods plaatsbesparend onder m'n stoel.
Benieuwd naar jouw ontwerp!

Mama Monique zei

Sjonge, daar vraag je wat? En daar vertel je trouwens ook wat! Ik zie dus de achterkant van de popjes op de puzzeldoos, maar moet de voorkant in elkaar puzzelen? Begrijp ik het dan goed? Wauw! Knap hoor...

En die tas hé? Geen idee eigenlijk. Wat ik wel veel mis is een tas die wat stevig is. Zeg een soort papiertas, maar dan van stof. Een tas ter grootte van een ruim A4, met een soort stevige (kartonnen) steekzakken. Een stuk of twee van die vakken met daarvoor een mooi vak voor het doosje borduurkartonnetjes en een vak voor etui of iets dergelijks. Het mooiste zou nog zijn dat je iets hebt waar de werkspulletjes inzitten wat je uit de tas kan nemen losmaken om het vervolgens te kunnen gebruiken met je knutselwerk. Snap je? Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel misschien...

Maar goed, ben wel erg benieuwd waar je straks mee voor de dag komt. Je laat het weten hé? ;-)

ingrid zei

Heerlijk he , vakantie !
Fijne avond , groetjes Ingrid.

Mary zei

naar mijn werk etc. heb ik een hele grote stoffen tas: de hengsels ziten op goede lengte, middenvak een rits, met daarin ook een klein vakje met rits voor de waardevolle spulletjes en twee zijvakken, die met een magneet dichtgaan. Het is een tas die ik eigenlijk niet zo makkeljk vind in de winkel(dit is een zwarte, vind ik niet zo mooi voor de zomer!). Dus ook al bedacht om hem na te maken .... maar het doen .......
verder bewaar ik ook al mijn spulletjes in doosjes en diverse tasjes .... klosjes borduurgaren heb ik in die plastic ladenkastjes ...... en klosjes naaigaren in de houten ladenkastjes van Ikea ... en benieuwd naar je ontwerp, succes !
jullie nog een fijne vakantie verder !!

Kris zei

I just leave mine wrinkled! As long as I remember to take my applique I am happy! I love to do jigsaw puzzles, but have never tried a wasgij. Too hard for me!

Margeeth zei

Ik sluit me bij Yvonne aan, DE tas is nog niet uitgevonden (net als DE naaimachine trouwens, maar dat is weer een heel ander verhaal).

Wat ik belangrijk vind in een tas is dat er een klein afsluitbaar vakje in zit, verder twee grotere vakken die ook weer zijn afgesloten met een rits en een voorvakje, met .... een rits.
Verder heb ik voor het vervoeren van mijn handwerkjes een blokkenboek, hier zitten vakjes in voor garen, naalden en vingerhoed en een houdertje voor een schaar, die er met een koordje aan vast zit. Sinds ik dat ding heb, hoef ik nooit meer de een trein coupé te kruipen omdat er weer eens iets door de hele coupé gerold is.

conny's quilts zei

Hoi, ik ben voor het eerst op je blog (je had op de mijne een reactie gezet en zo kon ik je dus vinden) en kom vast eens vaker langs. Ik heb een keer een tas gezien van ongeveer A3 formaat (misschien iets groter?) Ik zal proberen te omschrijven hoe die er uitzag, voor mij komt die het dichtst in de buurt van de ideale quilttas. Het was een zelfgemaakte tas, stel je twee lappen op A3 formaat voor die je aan één lange zijde aan elkaar vast naait dan langs die naad dubbelklapt en zo een A3 tas vormen. Alleen de bodem zit vast aan elkaar het vouwt verder helemaal open.(als zo'n soort grote tekenmap van kunstenaars) Op de binnenkant een groot vak voor een snijmat, heel veel elastiekenlussen en kleine en grote vakjes voor gereedschap als schaar klosjes garen lineaal, snijmes enz. Een lapje aan 1 zijde vastgezet of een soort ingebouwd speldenkussen (klittenband?) Heel overzichtelijk en alles bijelkaar. Het geheel sluit met een paar lussen, er zaten ook handvaten aan en de buitenkant was met batik hexagonnen gemaakt.
Een ander idee zag ik op een blog van een quilter en heb ik net gemaakt: een eenvoudige lap van bijv, 35 x 70 cm. Binnen zijde flanel (maar fleece werkt ook denk ik) zodat je voorgeknipte lapjes erop blijven plakken, buitenzijde een leuk stofje, het geheel oprollen en je kunt eenvoudig zonder al te veel kreukels geknipte lapjes opruimen en vervoeren. Zo dat was meteen een heel verhaal. Ik hoop dat je je een voorstelling kan maken van wat ik heb omschreven, groetjes, Conny