woensdag 14 januari 2009

Hoe doe jij dat?

Op een Amerikaanse weblog las ik een vraag die precies de vraag was die ik vandaag op mijn blog wilde gaan beantwoorden...
Namelijk: hoe onthoud je welke blogs je wilt lezen. Ik heb bloglines en bij blogspot kun je je soms als volger aanmelden, maar dat is het voor mij allebei niet. En mijn lijst met te volgen blogs werd super lang. Dus ik heb een oplossing bedacht, voor mij werkt het super, en ik wil deze graag met jullie delen.
Ik internet via Firefox en daar kun je klikken op bladwijzers. Je kunt dan een bladwijzer maken voor een pagina. Maar als je er zoveel hebt als wij zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Wij hebben mappen aangemaakt, zoals onze namen, kinderen, vakantie, onderweg, winkelen en verzin zo maar verder. Binnen die map kun je je favoriete websites dan bewaren. Natuurlijk zijn deze mappen ook nog weer onderverdeeld. Ik heb onder Jantine een map web logs en daar zitten de volgende mappen in: Dagelijks lezen, ma/woe/vr, di/vr, dinsdag, donderdag, af en toe lezen en nog lezen?. Vrijdag is de dag dat ik werk en wat minder tijd heb om veel te lezen. In deze mappen zitten alle blogs die ik wil volgen! En nee, ik ga niet vertellen wie in welke map zit! Ik open dus op woensdag alleen de mappen waar woensdag op staat. Soms ook die van af en toe lezen, net hoeveel tijd ik heb. Zo hoop ik mezelf te beschermen voor elke dag veel te veel achter de PC te zitten. Af en toe zet ik alle sites vanuit een map in "nog lezen?" en bewaar ik ze daarna weer in de map die ik wil. Wat overblijft vind ik blijkbaar niet leuk genoeg en gooi ik weg!
Ik hoop dat je hier wat mee kunt!
I read just today a question about what we do with the blogs we want to follow. What a coincidence, since I just decided last night to blog about how I did it!
I use Firefox for Internet and you can mark your favorite websites! We did divide those websites in maps like our personal name, or children or holiday... You get the idea?
Underneath my name, Jantine, I made a map weblogs and this I divided in maps like: reading daily, mon/wedn/fr, tuesd/fri, or just the name of one day of the week. I also have a "still want to read". In these maps are all my favorite web logs and websites and I am just allowed to read the blogs for that day. It is okay to move a blog to another map ;-). Every so often I go to the organising page and put all the content of one map in the "still want to read?' map and will read them all and put them back in the map I want them in. If I don't really think I fancy reading it again, I will empty the remains at the end of the procedure. Get the drift? Hope it helps you to organize your PC time ;-)

4 opmerkingen:

Margit zei

Ik internet ook met Firefox (meestal) en heb ook bladwijzers gemaakt, maar die bladwijzers heb ik weer naar mijn werkbalk onder de adresbalk gesleept. Met RSS of zo iets. Als ik er nu op klik, zie ik precies wanneer iemand een nieuw logje heeft geschreven en wie niet. Zo houd ik het bij.

Sandra zei

Het klinkt heel handig maar ik gebruik geen Firefox... Bloglines gaat redelijk goed, maar ik wil ook wel wat pc-tijd omzetten in quilttijd! Je zet me aan het denken :0)

Yvonne aka sommeke zei

Ik ben (redelijk) tevreden over Bloglines. Vind het makkelijk dat die me vertelt wie er een update op haar blog heeft. En ook makkelijk : B geeft me gelijk een korte preview van een update. Lijkt 't me niet interessant dan ga ik niet naar 't blog zelf kijken. Ik ken m'n favo bloggers redelijk goed. Als 'k weinig tijd heb, sla ik de 'mindere' gewoon eens over tot een volgende keer.

Debby zei

Hoi, ik gebruik www.bloglines.com Daar maak je een lijst met blogs en hun houden bij wie een nieuw berichtje heeft geplaatst. Die zijn dan vet gedrukt. Ikzelf heb een lijst met ongeveer 450 blogs die ik graag lees. Beetje veel werk als ik die elke keer langs moet om te kijken of er een nieuw berichtje is geschreven! Jij staat er ook bij.

Groetjes Debby