zaterdag 15 november 2008

Sandwichen met latten

Een aantal jaren geleden heb ik een frame gemaakt van 2 balken en 2 latten om quilts mee te kunnen spannen. Superhandig, past precies op de rugleuningen van de eetkamerstoelen. Maar... je moet altijd met meer mensen zijn om een quilt te kunnen spannen. Kortgeleden kreeg ik via Sandra deze link door. Een duidelijke instructie hoe je met behulp van twee latten je quilts zelf kunt sandwichen. Ik heb het uitgeprobeerd en het gaat super! Tijdens het proces heb ik een aantal foto's voor jullie gemaakt. Zorg trouwens dat je achterkant en vulling aan alle kanten zo'n 7 cm groter is dan de top!
A few years ago I have constructed my own quilting frame. Works perfect, but... you have to be with more than one person. Sandra gave me this link about someone who uses two boards to sandwich a quilt. I tried it a few weeks ago and it works super! Here are the pictures I made during the proces! Make sure your back and batting are about 3 inches wider then your top!

Ik heb twee maranti latten gekocht van 7,5 bij 1 cm, lengte 2.10 The sizes of my boards are about 3 inch with 0.75 inch, length as long as possible! Leg de onderkant met de goede kant naar onderen glad en rol deze op één van de latten.
Lay the back of your quilt right side down on the floor and roll it on one of the boards.
Leg daarna je top met de goede kant naar boven glad neer en rol deze op de andere lat. Je ziet de binnenkant van de top als deze is opgerold. Then you take your quilt top and lay it right side up on the floor and roll it! You will see the inside when it is rolled.
Rol de achterkant een eindje af. Leg daar de vulling bovenop. Rol nu de bovenkant ook een eindje af (latten op elkaar) en sandwich dit deel. Als je het met lijmspray doet, moet je de achterkant eerst inspuiten, dan de vulling er op, deze inspuiten en dan de voorkant er op. Daarna rol je het gesandwichte deel op en doet een volgend deel! Succes!Roll your back for a part... lay your batting on top of it and then part of your quilt top. Sandwich this part, then roll the sandwiched part and sandwich the next part. Etc. You can do this any way you like, like safety pins, glue spray or just the ordinary old way with needle and thread.

Ik heb deze quilt in minder dan 2 uur gesandwiched! I sadnwiched this quilt in less than 2 hours!

3 opmerkingen:

Sandra zei

Hoi
Blij dat het bij jou ook zo goed ging, geweldige manier toch om zo te kunnen sandwichen? Je hebt over elke stukje wat je doet controle en je kan het zelfs tussendoor nog oprollen en wegzetten!
Succes met de deadline :0)

inge zei

whaw Jantine, bedankt voor de fotoreportage. ik dacht eerst 'euh, sandwichen met latten', maar dankzij de foto's is het me helemaal duidelijk!

Yvonne aka sommeke zei

Dank je wel voor uitleg en foto's! Klinkt simpel maar of het dat ook is?