zaterdag 21 juni 2008

Basiscursus


Dit jaar heb ik aan vijf enthousiaste mensen een basiscursus patchwork en quilten gegeven. Ik had voor elk van de 6 avonden een aantal dingen bedacht die ik ze zou leren. Daarbij ontstonden dan 4 blokken waar ze een quilt van konden maken. Ik heb de blokken in twee maten aangegeven. Uiteindelijk ging iedereen voor de kleinste maat, omdat je daar precies een grote kussenhoes van kan maken, 65x65 en daar hebben ze bij IKEA zulke mooie kussens voor :-).




Het was heel veel werk om het lesmateriaal te schrijven, dat heb ik heel uitgebreid gedaan, maar het was wel de moeite waard. Van mijn leerlingen kreeg ik regelmatig terug dat het zo fijn was dat ze thuis alles nog eens over konden lezen!



De eerste avond hebben we met de hand een ster genaaid en geleerd de hoekjes goed op elkaar te krijgen, zelfs zonder gaatje als het veel stofjes zijn.



De tweede avond hebben we een log cabin gemaakt in de maat van een klein speldenkussentje. (het patroon waar sommigen een rood vierkantje in het midden hebben) Zo wisten ze hoe het moest en konden ze thuis een groot blok maken!

We hebben hexagonnetjes genaaid en die leren appliceren. Verder nog een ronde vorm genaaid en allerlei dingen die bij een quilt komen kijken als ritssluiting, hoeken in verstek enz.



De laatste avond zaten de meeste tops in elkaar en hebben we samen gesandwiched (er een voering en achterkant achter genaaid) en de basisprincipes van het handquilten geleerd.

De cursus is twee en een halve week geleden en één leerling is al bijna klaar met quilten!!!

Geen opmerkingen: